Fartygs-/båtlämning (L1955:2425)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök, Wikipedia.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Böda 313

Alternativnamn: SWIKS

Geografisk plats: Böda socken, Öland

Historik: Swiks byggdes av K Krakle på uppdrag av en lettländare, som hette Pulins men kallades Svikis "Sviks" efter namnet på sin gård. Därav kom förmodligen fartygets namn Swiks. 1912 köptes Swiks för 10 000 rubler av av Rederi A/B Baltic, Mariehamn. A. Lundqvist tog över fartyget strax innan förlisningen. Sista resorna gick från Hamnholmen i Finland till Flensburg och därifrån till Böda. Destinationen var hemmahamnen Vårdö. Swiks hann med fyra Östersjöresor innan hon förliste.

Händelseförlopp: Åländsk skonare på resa Stralsund-Mariehamn. Det blåste kraftigt och när fartyget befann sig utanför Ölands norra udde beslöt sig kaptenen för att gå in i Kalmarsund för att få lä. Man hade ingen visuell kontakt med land. Fartyget girade för tidigt och när landkonturerna började skönjas var det inte möjligt att behärska skeppets rörelser. Swiks var mycket oren i botten, varför avdriften blev stor. Man lade av båda ankarna, men de höll bara en liten stund. Swiks pressades in mot en sandrevel med en häftig stöt och fick betydande slagsida. Vattnet forsade ned i salong och däck. Besättningen försökte rädda sina personliga tillhörigheter men kojerna låg under vatten. En av masterna var bräckt och för att inte försämra situationen beordrade kaptenen att kapa riggen. När den gick överbord följde babords- och styrbordslanternorna med. Det enda ljuset från fartyget var nu akterlanternan. Besättningen tog sig iland med lillbåten. Efter åtskilliga timmars vandring i skogen nådde man fram till bebyggelsen i byn Grankulla. Besättningen blev där väl omhändertagna under den vecka som uppehållet varade. Rurik Gästgivar, som fick blodförgiftning i ena handen av en rostig spik under strandningen, vårdades senare på lasarett.

Bärgningar: Efter strandningen köptes vraket av några bönder i Böda. Meningen var att dessa skulle använda järn och trävirke. Det blev dock allt för kostsamt och tidsödande att bryta loss de breda plankorna i det stabilt byggda skeppet.

Status: Den ena skeppssidan är fortfarande intakt (status 1977). Vraket, som med tiden vräkts längre och längre upp på land, är nu en turistattraktion.

Orientering: Ölands norra udde, På kusten mellan Ölands NO udde och Ängjärnsudden, Trolleskogen

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

JSON-LD · RSS