Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne
RAÄ nummer: 839:013
Alternativnamn: LINFÄRJA 62/253
Fartygslämning, uppgift om. Ca 35 m l och 8 m br. Numret "62/253" och ordet "Linfärja" skall vara skrivet på sidan av skrovet. En liten skylt skall finnas på styrhyttens sida mot däcket. Styrhytten är öppen och man kan simma under klaffarna. Styrlinan löper längs ena sidan och draglinan längs den andra under styrhytten. Minsta djup över vraket är enligt uppgift 12,7 m (på styrhuset). Djupet på däck är 18 m. Ligger med stäven i kurs 360. Det går inte direkt att avgöra vad som är för och akter. Vraket består av ett bildäck som är 2 bilar brett och med en ramp i varje ände. Den ena rampen har lossnat och ligger strax utanför stäven. Runt vraket löper ett räckverk. Färjan sjönk 1985-05-13 under bogsering till sin nya ägare och sitt nya verksamhetsområde. Orsaken till förlisningen är inte känd. Färjan stod på högkant ett par dagar innan den sjönk.
Tradition: Historik: Linfärjan 62/253 ritades av Kungl. Väg och vattenbyggnadsstyrelsen 1958. Numret 62 i namnet står för linfärja, och 253 anger att hon var landets 253:e färja. Hon hade två klaffar och en liten styrhytt längs sidan på mitten. Den första ägaren var Vägverket. Insattes 1961 i trafik mellan Källviken och Lunnevik. 1974 sätts färjan in mellan Lyrösund och Lyrön. Efter 1983 gick hon som reserv till Tyrösund, Hamburgersund och Fotö. 1985 såldes hon till Bengt Almkvist, Missjö, St Anna, Söderköping, som skulle använda färjan som arbetspråm. Linfärjan kunde ta 60 passagerare och 10 bilar. Maskinen var en Volvo Penta diesel. Färjans ursprungliga längd var 23 meter men efter ombyggnad blev hon 31 meter lång.
Terräng: Botten består av ljus fast sand.
Orientering: SO om Trelleborg, 3 M O om Kullagrund fyr
Antikvarisk kommentar: Information överförd från A FÖR 7974 som därefter utgått.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.