Publicerad av: SWECO Sverige AB
Alternativnamn: Magnus
Geografisk plats: Hudiksvall socken, Hälsingland
Förlisningsuppgift avseende ångskonerten Magnus, år 1932 ( se vidare fliken tradition)
Tradition: FÖRLISNINGEN Veckan innan midsommar 1932 rådde en svår storm utmed Norrlandskusten. Motorskonerten Magnus var med sina 7 man på södergående från Kalix med destination Bergkvara och Åhus. På grund av regntjocka kom man söndagen den 21 juni ur kurs och när sedan skrovet blev läck i den svåra sjön uppstod verkliga problem. Man var nu kommen till farvattnen utanför Hudiksvall när maskin lade av på grund av allt vatten och vindarna förde henne in mot Bålön med dess farliga grynnor. Vid 12-tiden på dagen var man så långt in mot Bålsö att fartyget gick på grund vid Gåshällan i höjd med Bålsö fyr. Kraften var så stor att masterna gick överbord liksom däckslasten då fartyget fick svår slagsida. Besättningen gjordes klar innan själva grundstötningen, men den 23-åriga kocken Pettersson, spolades överbord innan livbältena hunnit tagits på. Hans kamrater visste om hans begränsningar i simkunnigheten så besättningsmannen Ernst Edholm kastade sig i vattnet för att försöka hjälpa sin kamrat. Han lyckades också få tag i kocken och höll honom uppe medan restan av besättningen, som nu fått i livbåten, kämpande mot sjön för att komma fram till de nödställda. Tiden var emot dom två och Ernst orkade inte hålla kocken uppe trots att han uppbringade alla sina krafter. Pettersson försvann i vågorna och Ernst var så utpumpad av sina ansträngningar att han fick bäras iland av den övriga besättningen. Hela dramat bevittnades av fiskarna på Bålsö som också gjorde ett försök att bistå, men på grund av den svåra sjön, kunde man inte göra något. Magnus hade under tiden kommit loss från sitt grund och var nu ute på fritt vatten igen. Men då vindarna var NO-liga var det bara en tidsfråga innan hon skulle stranda på nytt. Som bilden visar blev det stopp vid SÖRUDDEN där skrovet slogs sönder i den hårda vinden och grova sjön och endast en del av fören stack upp. Lasten som spreds vid vinden samlades ihop av de lokala fiskarna i s.k. djupflottar som ankrades upp bakom holmen. Man fick även köpa partiet av assuransen och sedan såldes det vidare, så det blev väl en hacka att dryga ut fångstkassan med. Värre var det med kapten Oskar Andersson som också var ägare i skutan och gjorde en betydande förlust då Magnus var oförsäkrat. Ingen hann man rädda från fartget så alla skeppspapper och personliga tillhörigheter blev kvar. BESÄTTNING Kapten: Oskar Andersson, Motala Styrman: Martin Andersson, Linköping Maskinist: O. S. Hellman, Söderköping Eldare: Oskar Hellman, Söderköping (son till maskinisten) Besättningsman: Östen Benjamin Skålsund, Motala Besättningsman: Ernst Edholm, Motala Kock: ? Pettersson, Bjällbo, Skänninge (omkom)
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.