Publicerad av: SWECO Sverige AB
RAÄ nummer: Gnarp 227
Alternativnamn: DELOS
Geografisk plats: Gnarp socken, Hälsingland
Fartygslämning, på utmärkt plats ska enligt uppgift finnas delar av skrov samt kalkstenslast efter en förlist motorskonert. Större delen av vraket är begravt i sanden, men delar av lasten och skrovsidorna sticker upp. På 1970-talet ska en del fynd vraket ha bärgats av sportdykare, däribland 3 kompasser, ett antal block och jungfrur, en del virke m.m.
Tradition: Historik: Delos byggdes för C V Petersen, Svendborg i Danmark och tillhörde sedan R S Hansen, Thurö och Hans Nielsen, Rudkjöbing. Den 23 april 1923 inköptes Delos till Sverige av Anton Bengtsson, Skillinge. 1933 utrustades Delos med hjälpmotor. Den 30 maj 1942 såldes Delos för 120 000 kr till Rederi AB Norrland, Hernösand. Befälhavare var B M Andersson, Halmstad, K G E Hammarberg, Skillinge och E T Carlsson, Skillinge. Besättningslista: Erik Torvald Carlsson, kapten, Skilllinge, 31 år. Omkom Ture Olsson, styrman, Skillinge, 29 år. Omkom Bo Ingemar von Fellitzen, jungman, Linköping, 23 år. Omkom Hogo Zaar, jungman, Estland, 19 år. Omkom Hilding Nilsson, matros, Ö. Hoby, 31 år. Lars H. Olsson, kock, Simrishamn, 19 år. Omkom Händelseförlopp: Delos befann sig på resa från Gotland till Sandö i Ångermanland med en last av kalksten. Då fartyget kom i höjd med Brämön överraskades hon av en plötslig och hård nordostlig storm. Den kom så snabbt över Delos att man inte hann reva seglen, varför toppen på aktermasten bröts och föll överbord, varpå rigg och segel kom att släpa i vattnet. Besättningen gjorde förtvivlade försök att ta Delos in till land norr om Fågelharen, men den kraftiga nordostliga vinden drev fartyget längre och längre söderut, in i den mycket klippiga och steniga viken vid Fågelharen. Delos kom att gå på grund på bara några meters djup och ett femtiotal meter ut från land. Tunt klädda och genomblöta försökte de sex besättningsmännen hålla sig kvar i förpiken i förhoppning om att stormen skulle bedarra. Iland hade man upptäckt haveristen och startade ett räddningspådrag. Den svåra stormen gjorde det omöjligt att ta sig till eller ifrån det halvsjunkna fartyget med båt. Med hjälp av granatkastare försökte man skjuta ut linor till fartyget men de ombordvarande var då för utmattade för att ta sig iland med dessa. På fredagen, dagen efter förlisningen, ljusnade vädret något och tre män beslöt sig för att ta sig ut till haveristen. När man lyckats komma ombord på Delos fann man fem av de sex besättningsmedlemmarna ihjälfrusna. Den ende överlevande, matrosen Hilding Nilsson, var vid detta tillfälle medvetslös och låg fastfrusen under sina livlösa kamrater och fick bändas loss. Status: Vraket är tämligen sönderfallet på grund av det ringa djupet, som gör lämningen utsatt för stormar och is. Av vraket återstår en del av kalkstenslasten samt en del spant som sticker upp under denna (status1985). Övrigt: Maskineri: 2-cyl Skandia-motor insatt 1933. Vid Delos förlisning omkom fem av de sex besättningsmedlemmarna. På stranden kan man se byggnader som delvis är byggda av delar från Delos.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.