Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Gräsö 66
Alternativnamn: AGNES
Geografisk plats: Gräsö socken, Uppland
Fartygslämning: Galeas (riggad vintern 1878).
Historik: Enligt uppgift var Agnes byggd 1864 i Påskallavik, men i samtida skeppslistor nämns även "1854 i Roslagen" som byggort samt att hon var förbyggd i Påskallavik. När Agnes inregistrerades 1895 noterades att "Fartygets byggnadsår, byggort samt byggmästarens namn hafva ej kunnat utrönas" vilket möjligen kan indikera att det är Roslagen som är byggort. Det finns även uppgifter om byggort och byggår till 1849 Lindholmen, Göteborg.
Fartyget beställdes på uppdrag av handlaren Erik Callerström.
Agnes kom att ha ett flertal ägare och ett flertal hemmahamnar bl.a. Kivik och Vätö innan hon hamnade hos Nils Engman i Njutånger och slutligen hos Per Gustaf Engman i Hudiksvall.
Befälhavare:
1864 P. Frans Johansson
1864-1865 Carl August Hellsten
1866-1869 Henrik Hallberg, Kivik
1869-1873 Nils Nilsson, Kivik
1873-1875 Anders Victor Scherlund, Kulla, Kroksmåla
1875-1880 Jan Mattsson, Salnö, Väddö socken
1880-1884 Oklart, ev ovan
1884-1887 Carl Erik Eriksson, Trästa, Häverö
1887-1890 Mathias Mattsson, Norrby, Häverö
1899-1918 Per Gustaf Engman, Hudiksvall
Redare:
1864-1866 Erik Callerström
1866-1873 Henrik Hallberg, Kivik
1873-1875 Anders Victor Scherlund, Kulla, Kroksmåla
1875-1880 Anders Andersson, Samkarby by, Väddö
1880-1884 A. P. Jansson och L. E. Thorin, Vätö sn
1884-1887 Carl Erik Eriksson, Trästa, Häverö
1887-1895 Skebo bruk (Gustaf Reinhold Öhman), Edeboviken, Häverö
1895-1899 Nils Engman, Fegerde by, Njutånger
1899-1918 Per Gustaf Engman, Hudiksvall
Händelseförlopp: Hösten 1918 låg Agnes i Stockholm och sökte en sista last att segla hem till Hudiksvall. Ombord fanns Per Gustaf Engman med sönerna Algot och Olof som besättningsmän. Den 20 november insjuknade Olof och när han inte blev bättre beslutades att man skulle segla hem för vintern.
Månadsskiftet nov/dec kastade man loss och satte kurs genom Stockholms skärgård. Furusund passerades och natten till den 2 december närmade man sig Öregrund. Tidigt på morgonen (kl.04) befann man sig i farleden innanför Sladderön, vädret var uselt med sydlig storm och snöbyar. I mörkret gick Agnes upp på hällan väster om Björkholmen invid Sladderön.
Fartyget fastnade och kunde inte komma loss. Man lyckades ta sig iland och Olof som fortfarande var sjuk togs omhand av de boende på ön. Hans tillstånd blev dock allt sämre och morgonen den 19:e december avled han, endast 19 år gammal. Av allt att döma var det Spanska sjukan, som ju härjade lite var stans i Sverige just då. Den 22:a begravdes han i Öregrund och efter detta gjorde sig resten av familjen redo för hemresa.
Agnes som legat kvar på förlisningsplatsen i tre veckor lyckades Per sälja till Forsmarks Bruk för 2.700 kr. Köpekontraktet skrevs under 1919-04-05 och avsikten var att bärga henne och använda skrovet som pråm. Det visade sig senare att Forsmark missbedömt svårigheten med bärgning och man gav slutligen upp och Agnes fick ligga kvar där hon låg.
Händelseförlopp: Förlist vid Norra Björkholmens södra udde i SV-lig frisk bris, tjocka och mörker.
Status: Vraket är omkring 20 meter långt. Akterstäven reser sig i 45 graders lutning mot botten och rodret ligger strax akter om denna. Båda skrovsidorna har fallit ut och ligger plant med botten, relativt hela. Ingen förstäv har iakttagits (status 1982).
Övrigt: Alternativ position: 60,16,53/18,35,30.
Gräsö 55 angavs till position Sweref 99 TM 6687863/648919.
Information är överförd från Gräsö 55 som därefter har utgått.
Orientering: Norra Björkholmens södra udde.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.