Fartygs-/båtlämning (L1934:441)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: SWECO Sverige AB

RAÄ nummer: Häggdånger 200

Alternativnamn: SJOFNA

Geografisk plats: Häggdånger socken, Ångermanland

Fartygslämning efter "Sjofna", sönderbruten i tre delar. En skrovsida ligger på 16 - 20 m djup. De två övriga delarna är rester av fören och förskeppet med bland annat ett bråspel med delar av kättingen kvar.
Se vidare fliken Tradition

Tradition: Historik: Fartyget reparerades åren 1865 och 1867 och besiktigades senast i febr. 1868. Tonnaget anges som "en lastdryghet om 444 reg. ton = 1,256 kubikmeter. Måttuppgifter på fartyget är ungefärliga. Fartygets huvudredare: 1862 P. M. Petersen, Porsgrund, Norge 1867 A. M. Fylpaa, Drammen, Norge Befälhavare: 1862 L. Petersen 1863 J. Thisted 1869 C. Jacobsen 1872 A. Ottesen Händelseförlopp: Den 7:e september 1872 avseglade fartyget från Aberdeen, och anlände den 19:e i sikte af Brämö fyr. Den 19:e på middagen begynte vinden, som varierade från syd till sydost, bli tämligen hård med hög sjögång och regn. Toppade märssegel fördes då, men andra liket på stormärsseglet sprang och seglet sönderslogs, varpå det tillika med focken fastgjordes, ävenså intogs 2 ref:. Övre märsseglen därefter underslog ett annat understormärssegel och satte detsamma. Kl. 5 e.m. klarnade luften något, varpå land syntes i lä men ingen känning kunde kunde fås. Lade därpå bidewind Ost Nord Ostvart. Kl 6 e.m. vände Syd Syd Vestvart för att kunna klara landet. Kl 7 e.m. pejlade Brämö fyr uti Syd Ost 2 mil gissad distans, fick samtidigt även se land förut, varpå det vändes. Vinden mojnade, därpå sattes fock, storsegel, klyvare och mesan. Ingen utsikt att klara landet, ty vinden gick om på Ostlig och dessutom observerades att strömmen även satte fartyget åt landet, vände SSO vart, satte toppade märssegel samt alla stagsegel. Kl. mellan 12 - 1 midnatten, sikte av land förut, försökte att stagvända, då rum ej fanns att kunna gå runt med vinden, fartyget vägrade i vändningen och drev derefter i land med hela bredsidan, varest, efter några stötar, stor- och fockrigg gick överbord. Ingen av båtarna kunde för den höga sjögången utsättas, varigenom en man blev nödsakad att gå överbord för att bringa en tross i land, vilket även lyckades. Samma tross fastgjordes därpå i bergsklyftan och på vilken hela besättningen räddade sig i land. Efter att närmare efterse på sjökortet har det antagligen icke varit Brämö fyr utan en segelfyr som pejlades. Då denna förlisning skett utan mitt förvållande, protesterar jag emot såväl befraktare som assuradörer som envar saken röra kan: under yrkande att frikännande från allt ansvar. Fri och öppen talan i vad övrigt saken rör förbehålles. Hernösand den 23 Sept. 1872 A. Ottesen Bärgningar: Ankare och riggen bärgades 1874. Status: Sjofna är numera sönderbruten i tre delar. En skrovsida ligger på 16 - 20 m djup. De två övriga delarna är rester av fören och förskeppet med bland annat ett bråspel med delar av kättingen kvar. Vrakdelarna av fören är sammanbundna med en lina vilket gör det lätt att förflytta sig mellan dessa. eventuellt ligger akterskeppet på 45 m djup. Övrigt: Uppgifter som finns i SSDK Laguns DYKGUIDE: Fyndlista: Bärgat av sportdykare: 1 st. rattnav av mässing 1 st. pendel 1 st. timmermansbila med bibehållet träskaft ett antal taljor och block" något svartek samt 1 st salutkanon utan lavett med dimensionerna 80 cm lång och en kaliber på 7 cm. Kanonen har ett otydbart graveringsmönster. Då kanonen togs upp ur havet satt i dess mynning en ekplugg. När denna borttogs befanns loppet vara helt intakt. Dykplats: Skarpudden, Barsviken. Pos. 62 28' 85"N, 17 49*00"E Presentation: Förlisningsplats för 'Sjofna' af Drammen, 20/9 1872. Tre stora vrakdelar, fören (nästan intakt), delar av aktern och bordsida. Alla tre vrakdelarna brukar vara sammanbundna med linor, vilket gör det möjligt att hinna se alla tre delarna på ett dyk. Två små vita prickar på klipporna makerar enslinjer till vraket. Ta gärna ut kompassriktn. Dykdjup 17 - 28 m. Platsen ligger oskyddat och det finns risk för snabba väderomslag, särskilt känslig är platsen för NO vind.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS