Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Gräsö 54
Alternativnamn: FYLGIA
Geografisk plats: Gräsö socken, Uppland
Besättningslista: 21 besättningsmän samt en passagerare.
Oscar Plomgren, f. 1879, kapten
J. A. Andersson, f. 1888, förste styrman
Nils Otto Engström, f. 1891, andre styrman
Johan William Bredberg, f. 1880, förste maskinist
Frej T. Johansson, f. 1886, andre maskinist
Gustaf Albert Lindfors, f. 1896, donkeyman
Sven Bernhard Johansson, f. 1895, steward
Knut Simon Strand, f. 1895, kock
Antoni Viktor Himberg, f. 1906, mässgosse
Johan Fredrik Nilsson, f. 1883, timmerman
Karl Felix Nilsson, f. 1902, matros
Kaarl Valter Nilsson, f. 1902, matros
Karl Albin Nilsson, f. 1900, lättmatros
Johannes Martin Jensen, f. 1905, lättmatros
Allan Gustaf Svensson, f. 1907, jungman
Karl Edvin Almström, f. 1899, eldare
Charles Viktor Bengtsson, f. 1885, eldare
Axel Hans Ensen, f. 1898, eldare
Oskar Alb. Persson, f. 1885, smörjare
Carl David Carlsson, f. 1899, lämpare
Passagerare:
Karl Erik Pettersson, f. 1900, montör
Status: Förskeppet, som är totalt sönderslaget, ligger med styrbords bog delvis ovan vattnet, uppkastad på grundet. Vid backen, där fartyget troligen brutits, finns något kvar av rummen. Ca 20 - 30 m NV om förskeppet ligger bryggan. Akterskeppet ligger på djupare vatten (status 1924).
Vid katastrofen bröts Fylgia i fyra delar. För- och middskeppet befinner sig ca 50 meter ifrån varandra. Förskeppet ligger på sin babordssida. Metallen är inte så angripen av rost (status 1971).
Vraket är sönderslaget, men hela partier finns kvar, bl. a. ångpannan och akterdäck.
Händelseförlopp: Om morgonen på förlisningsdagen hörde flera skärgårdsbor en ångvissla och ljudet av rusånga i dimman. Man misstänkte att ett fartyg var i nöd, men p.g.a. vädret kunde man inte gå ut och undsätta fartyget. Kl 15 på eftermiddagen, när dimman lättat något, siktade fyrvaktaren på Örskär förskeppet på ett strandat fartyg, där master och skorsten var borta. Fartyget hade vid förlisningen brutits i fyra delar och det ansågs omöjligt att någon av besättningen kunde befinna sig kvar ombord, p.g.a. den ständiga överspolningen. På de närbelägna öarna hade man inte hört av något av de skeppsbrutna, men man hade ett svagt hopp om att de eventuellt drivit i en livbåt till något litet skär i vindriktningen.
Under de närmaste dagarna började trälast, kläder, sönderslagna livbåtar, livbojar, dörrar och övrig inredning samt lik flyta iland, och man kunde då konstera att det rörde sig om ångaren Fylgia. Ett par dagar efter förlisningen hade sjön lagt sig så pass att båtar kunde gå ut för undersökning. Alla ombordvarande hade omkommit, och i vattnet och på stränderna påträffades flera lik, krossade bland virkesbråtarna. Några av männens klockor hade stannat på tiden 10:30 och 10:35. Förmodligen gick förlisningen så fort att de som befann sig under däck drunknade i sina kojer, medan de som befann sig på däck krossades under timmermassorna när dessa spolades överbord.
Orsaken till förlisningen kan ha varit att fartyget var för högt lastat på däck, något som kan ha gett upphov till slagsida och kompassmissvisning. En annan teori är att förlisningen berodde på felnavigering och strömsättning, eller man p.g.a personskada eller skada på fartyget sökte sig in i skärgården för att finna hjälp i en hamn.
Bärgningar: Efter förlisningen bärgades stora delar av däckslasten, som bestod av trävaror.
Övrigt: Dåvarande statsminister Hjalmar Branting skickade efter förlisningen ett deltagande telegram till kapten Plomgrens änka : "Regeringen delar med hela vårt land den känsla av sorg, som drabbat Eder och alla anhöriga till dem, vilka under uppfyllandet av sin plikt fallit offer för den fruktansvärda olyckan."
En fastighet i Öregrund, Hamngatan 11, skall enligt uppgift bl. a. vara byggd av plankor från Fylgias last, som man bärgat på norra Gräsö efter förlisningen. Även på Gräsö byggdes hus av virke man inköpt från den bärgade lasten, och Söderboda skola höjdes en våning av inropat virke.
En alternativ positionsbestämmning med GPS är 60,31,161/18,30,287.
Enligt U Bok M är positionen 60,31,21/18,29,80. Dykdjupet är 8,5-22,5 meter och höjden över botten är 4,5 meter
Orientering: O Örskär, Högkallaren, 2,5 M ost Örskär
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.