Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne
RAÄ nummer: 922:015
Alternativnamn: JYTTE DANIA, MARTINA
Fartygslämning, fördelad på två ytor. För- och akterskepp separerades vid förlisningen och ligger med 1,9 distans mellanrum. Fören ligger längst norrut. Båda delarna har observerats i samband med sjömätning.
Fören ligger i riktning 003 grader. Djupet är 26 m, dykdjup 23-26 m och hon sticker upp 3 m. Denna del är ca 45,5 m l och 14 m br.
Aktern ligger i riktning 038 grader. Djupet är 24 m, dykdjup 17-24 m och hon sticker upp 7 m. Denna del är ca 19 m l och 11,5 m br.
Kemikalietankfartyget MT Martina förliste efter en kollision 2000-03-28, varpå 5 ur den 7 man stora besättningen omkom. Lasten bestod av 600 ton saltsyra.
Tradition: Historik: Fartyget byggdes på Baatservice Verft A/S i Mandal i Norge och fick namnet Jytte Dania. Hon levererades och fungerade de första 22 åren som ett danskregistrerat torrlastfartyg. Efter tre olika namnändringar förvärvades hon av de vid olyckstillfället aktuella ägarna. Fartyget var klassat i Bureau Veritas (BV) och hade klassbeteckningen: 1 3/3 E Special service /Chemical carrier Deep Sea ICE III. 1 betyder att fartyget var konstruerat efter regelkraven, 3/3 att fartyget var i tillfredställande kondition, E att ankarutrustningen uppfyllde kraven, Special Service att speciella överväganden varit för handen och ICE III att fartyget hade viss isklass. Chemical carrier var en användarnotering och Deep Sea betyder att fartyget var klassat för obegränsat fartområde. Fartyget flyttades 1989 över från det danska till det liberianska registret och byggdes år 1990 om från torrlastfartyg till kemikalietankfartyg. Flaggstaten konstaterade att då att skillnaden i brutto före och efter ombyggnaden inte var så stor att det skulle betraktas som "major conversion". Enligt detta sätt att se behövde fartyget inte ha IOPP-certifikat eftersom hon inte var ett tankfartyg och bruttot understeg 400. Fartyget var konstruerat som ett typiskt torrlastfartyg från 1960-talet där däckshuset, med kaptenens hytt, andra besättningsutrymmen och bryggan, var placerat längst akterut på huvuddäck. Under detta fanns den övriga besättningens hytter samt maskinrummet. För därom fanns lastlådan, bestående av två lastrum åtskilda av ett skott och täckta av två lika stora lastluckor. Förlisningsförlopp: På förmiddagen tisdagen den 28 mars 2000 var containerfartyget Werder Bremen på nordgående i Öresund och närmade sig Kullens fyr. Det blåste en frisk nordostlig vind med snöfall vilket medförde att sikten var reducerad till 1-3 kabellängder (185-550 meter). På sin ARPA-radar (Automatic Radar Plotting Aid) plottade befälhavaren, som hade vakten, ett mötande fartyg på 2,5 M avstånd. Det mötande fartyget, som var tankfartyget Martina, var på sydgående på nära kontrakurs med ett litet passageavstånd. Även ombord på Martina hade fartygets befälhavare vakt men hade sannolikt blivit avlöst för en stund av överstyrman. De båda fartygen kolliderade på position N 56* 15' 8 E 12* 25' 0, vilket är 208 grader 2,6 M från Kullens fyr. Vid kollisionen, som skedde med en vinkel av 35-40 grader, klövs Martina strax för om bryggan. Akterskeppet sjönk på mycket kort tid medan förskeppet flöt i knappt fyra timmar och sjönk 1,9 M nor om den aktra delen. Werder Bremen fick endast lättare skador ovanför vattenlinjen och kunde efter räddningsoperationen fortsätta sin resa. Av de sju ombordvarande på Martina räddades två av tillskyndande fartyg medan de övriga fem omkom.
Orientering: Kullen. Position fören: Sweref 99, 6241853/339390,4 Position aktern: Sweref 99, 6238307/340014,3
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.