Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Tjurkö 11
Alternativnamn: AGDIR, BIRGIT, BONA, INNA
Geografisk plats: Tjurkö socken, Blekinge
Fartygslämning: Lastångfartyg
Historik:
1913, byggdes BIRGIT (dopnamnet) för Hilding Larsson, Göteborg.
1915, den 17 februari anmäldes hon såld för 98.000 kr till Indnerreds Aktie Dampskibsselskab, Stenkjär. Hon var nu omdöpt till INNA.
1916, ombyggd.
1922, såld till Scandia-Linjen A/S (H. Bjelland mgrs), Kristiania, omdöpt till AGADIR.
1922, Scandia-Linjen var under avveckling, fartyget överfördes till H. Bjelland som överförde fartyget till Skibsaktieselskapet Agdir.
1928, den 1 feb köptes fartyget för 35.000 kr av Axel Birger Carlsson, Göteborg, omdöpt till BONA.
1934, reparerad.
1936, den 28 okt, strandat utanför Karlskrona kl 02.00 och totalförliste i SSV-lig storm.
Övrigt: 145 Ihk maskin. Byggd av Clyne, Mitchell & Co, Aberdeen.
Alternativt förlisningsdatum är 27/11 samma år.
Händelseförlopp: Ångfartyget Bona fick maskinhaveri i Hanöbukten den 27 okt 1936. Ångaren sprang också läck och fyren under pannorna släcktes.
Ångaren Knut från Trelleborg tog henne under bogsering i den rådande stormen. Efter ett tag brast bogsertrossen och Bona fick driva under tiden som Knut skulle skaffa hjälp. Bona kunde dock ankras upp vid kusten och ansågs säker, men ankarkättingen brast varefter hon drev på land vid Sturkö. Dagen därefter räddades besättningen, medan ångaren fått sådana skador att den lämnades åt sitt öde.
Sjöförhör hölls i Karlskrona den 2 november 1936. Befäl och besättning vittnade. Eldaren Nils Sjöström omtalade att BONA fått sin stortank cementerad i Västervik och Sjöström var förvånad att kapten inte berättat detta i förhöret. Kapten menade då att sprickan i tanken upptäckts redan i England men inte åtgärdats förrän i Västervik. Sjöström menade dessutom att han inte tyckte länspumparna fungerade tillfredsställande. 1:e maskinisten, som ansvarar för detta, menade att pumparna besiktats i mars samma år utan anmärkning.
Förlisningsplats: Skälören, S Tjurkö.
Besättningslista:
Arvidsson, kapten
Nils Sjöström, eldare
+ 10 andra icke namngivna
Status: Totalt söndersprängt - plåtar, propeller och delar av ångmaskinen återstår (status 1977).
Orientering: Skälören, S Tjurkö
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.