Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Torö 95
Alternativnamn: HEIMDAL (1951-, KERMA (1928-1951)
Geografisk plats: Torö socken, Södermanland
Fartygslämning: Lastångmaskin
Historik: Levererades i september 1928 med namnet Kerma till rederifirman Cory & Strick Ltd (F. C. Strick & Co Ltd), London.
Under det andra värlskriget överfördes hon på det Strickska La Tunisienne Steam Nav Co Ltd, London.
Augusti 1951 inköpt till Sverige för 140000 pund av Nya Ångfartygs AB Heimdal (Rudolf Hellberg), Göteborg. Omdöptes till Heimdal.
Övrigt: Trippelångmakinen hade 1780 ihk
Händelseförlopp: Fartyget tog lots utanför Landsort. Vinden blåste 18 m/sek och täta snöbyar gjorde sikten dålig.. Oenigheter mellan lotsen och befälhavaren uppstod rörande hur man bäst skulle passera grynnorna. Medan befälhavaren fann det klokast att slå full fart framåt för att komma förbi ett antal kända grund, menade lotsen att man borde slå full back. Efter att full back slagits, tog sjön över fartyget som hade en förhållandevis svag maskin. Heimdal gled således mer eller mindre redlös på grund. Nepunbolaget räddade däckslasten innan fartyget bröts av på mitten. Vraket inköptes sedermera av International Salvage and Construction Ltd, Stockholm. Förskeppet skrotades på platsen medan försök att rädda aktern gjordes, vilket misslyckades. När bärgningarna avslutades fanns ca 50 bilar och 8 traktorer kvar ombord.
Vid den sista resan bestod styckegodslasten av bland annat motorer, blysulfat i tunnor, maskindelar, bildelar, verktyg, aluminiumstänger, läkemedel,reklammaterial mm. Ombord fanns dessutom 484 ton vatten som barlast, 169 ton färskvatten och 330 ton olja.
Status: Fartyget bröts av på mitten vid förlisningen. Status idag är okänd.
Bärgningar: Delar av lasten bärgades av Neptunbolaget strax efter grundstötningen.
Orientering: S Öja, S Stångskär
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.