Fartygs-/båtlämning (L2013:4407)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: länsstyrelsen

RAÄ nummer: Möja 150

Alternativnamn: ALBA II, TOSCA, WIK, AMERICA

Geografisk plats: Möja socken, Uppland

Beskrivning saknas. Fartyget är bärgat.

Tradition: Händelseförlopp: När Albas ägare, Westerdahl, av ålderskäl inte längre kunde bruka sin båt beslöt han sig för att sänka henne, eftersom äldre träbåtar inte uppskattades i tidsandan. Neglingvarvet fick uppdraget att sänka henne på en tippningsplats för ammunition på Kanholmsfjärden. Historik: Alba, eller Tosca som hon ursprungligen hette, konstruerades av Hugo Schubert, som också var beställare av bygget. Båten byggdes som en fritids- och representationsbåt. Hon var utrustad med en manskapshytt under fördäck med fasta och fällbara kojplatser, fast byrå, toalett och förvaringsutrymmen. Akter om maskinrummet fanns en toalett samt ett serveringsrum med isskåp och porslinsförråd samt ett pentry med kokspis. Akter därom låg salongen med soffor, byrår samt sovplats för två personer. Från salongen fanns en dörr in till damhytten, varifrån en lejdare ledde upp till däck. Längst bak fanns kaptenshytten med två bäddar, handfat och förvaringsutrymmen. Båten hade en uppskattad marschfart apå 12 knop och hon var utrustad med en Buffalo bensin, vilken sedan byttes till en Gray bensin, 2 st Albin bensinmotorer. Redan 1913 såldes Tosca till en Berg i Stockholm, och hon döptes då om till Wik. 1916 -1919 ägdes hon av JN Morris, Stockholm, och hette då America. 1920-1927 ägdes hon av Mauritz Philipson i Stockholm och fick vid detta ägarbyte namnet Alba II. 1927 inköptes Alba II av disponent Nils Westerdahl. När hon inte användes låg hon på Neglingvarvet utanför Stockholm. Under andra världskriget var Alba II inkallad i flottans tjänst och gick som stabsfartyg åt Marinkommando Ost. Bland gästerna under årens lopp var bland andra Gustav V.

Orientering: Norra Östersjön, Kanholmsfjärden

Antikvarisk kommentar: Fartyget är bärgat. Bärgning: I början av 1990-talet började veteranbåtsentusiasten Peter Upmark söka efter Alba. En projektgrupp bildades och eftersökningar för att lokalisera vraket påbörjades med hjälp av Stockholms universitets forskningsfartyg M/S Strombus. Alba kunde lokaliseras och ett första lyftförsök gjordes 1993. Följande år och flera bärgningsförsök senare bogserades Alba in mot Pampas Marina i Stockholm. Efter grundlig dokumentation restaurerades Alba, och så gott som allt virke byttes ut. Hon utrustades också med två Scania dieslar. Innan renoveringsarbetet visades dock båten, som den sett ut på havsbotten, på båtmässan Allt för sjön i Älvsjö. Alba II ägs nu av stiftelsen Alba II, Stockholm. Status: Åren på botten har givit båten en svart beläggning. De delar som varit nedsjunkna i botten lyste dock fortfarande vita och snobblinjen var blå. I slamtäcket på däck fanns gammal kasserad ammunition. Båten var rensad på allt löst, som tex pollare, ankare, ratt, lanternor och propellrar men var i fint skick (status 1993).

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS