Fartygs-/båtlämning (L1996:7490)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Eldsberga 165

Geografisk plats: Eldsberga socken, Halland

Fartygslämning bestående av bottenpartiet av ett kravellbyggt fartyg med en uppskattad ursprunglig längd av omkring 17-18 m (ÖNÖ-VSV). Lämningen mäter ca 12,2 m och har en största bredd av 4,3 m. Den synliga skeppskonstruktionen omfattar spant, bordläggning och innergarnering. Samtliga konstruktionstimmer verkar vara framställda i furu/gran. Bredden på spanten varierar mellan 15 och 33 cm medan tjockleken tycks ligga på omkring 15 cm med vissa smärre variationer. De dokumenterade borden är 19-24 cm breda och 4-5 cm tjocka och de är laskade till varandra med s.k. stuv- eller stumlaskar. Bordläggningen är fogad till spanten med trädymlingar som mäter mellan 2,4 och 3 cm i diameter. Metallförbindningar förekommer endast sporadiskt, och då i form av hål efter järnspikar. Innergarneringsplankorna är 18-19 cm breda och har en tjocklek på omkring 4 cm. Insidan av skrovet är till största delen täckt av sand. Fartygslämningen har tidigare varit helt översandad och frilades genom stranderosion någon gång under julhelgen år 2015 och inrapporterades till Länsstyrelsen i Hallands län den 29 december samma år. Lämningen är relativt välbevarad men väldigt utsatt för vågor, strömmar, is, marina träborrare och partiell torrläggning och kan därför förväntas brytas ned i relativt snabb takt. (Raä dnr: 3.4.2-1211-2016)

Tradition: Det finns flera traditionsuppgifter rörande fartygsförlisningar i området, men samtliga förefaller att vara av yngre datum än den här aktuella lämningen.

Terräng: Sandstrand av åmynning.

Antikvarisk kommentar: En dendrokronologisk analys av två träprover visar att virket är fällt efter år 1749, vilket talar för att fartyget sannolikt är byggt under andra hälften av 1700-talet. Man kan därför anta att det blivit vrak före 1850 och därför utgör en fornlämning.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS