Område med fartygslämningar (L1987:6522)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne

RAÄ nummer: Stora Hammar 35

Alternativnamn: Foteviken 1, Foteviken 2, Foteviken 3, Foteviken 4, Foteviken 5, Foteviksspärren

Geografisk plats: Eskilstorp socken, Skåne

Del av L1989:6082 (spärranordning). I anslutning till stensträngen har man påträffat 5 fartygslämningar. Alla är mycket nedbrutna och fyllda med sten och torde ingått som delar i spärren. Sannolikt har spärren byggts i två etapper. I en äldre fas har spärren bestått av nedslagna pålar med en vall av sten omkring. När pålarna förstörts, t.ex. av isen, har spärren förstärkts genom att uttjänta båtar fyllda med sten lagts på spärren. Detta förklarar varför båtarna inte innehöll något annat än sten.

"Foteviken 1":
Vraket var vid påträffandet helt fyllt med sten och låg platt med botten. Vraket består av två sammanhängande skrovpartier. Det förliga partiet, vilket utgör lite drygt en tredjedel av fartyget i dess längdriktning, består av en kölstock, vilken sträcker sig från fören till ungefär midskepps, en del av babords sambord, samt delar av 6 bord från styrbordssidan. På detta sammanhängande förliga parti är rester av 2 spant bevarade på ursprunglig plats. Det aktre sammanhängande partiet består av 5 bord från styrbordssidan, vilka är bevarade i varierande längder. Mellan dessa sammanhängande partier, saknas lämningar helt och tomrummet mäter en knapp meter. För och akterstäv saknas helt. Slitmärken i botten antyder att båten nyttjats som släde för att transportera sten till spärren.

Båten har varit 10 m l och 2,4 m br. Den har haft 10-14 åror och fört segel. En rekonstruktion av "Foteviken 1" finns på Malmö museum.

"Foteviken 2":
Denna farkost är av ungefär samma längd som föregående vrak. Även detta har sannolikt nyttjats som stensläde. Vraket ligger fortfarande täckt med sten, men en del konstruktionsdetaljer, såsom knän och framstickande bord gör att det torde ges ungefär samma datering som föregående.

"Foteviken 3":
Vid undersökningen i början av 1980-talet kunde man konstatera att vraket inte ligger under stenspärren utan mitt i. Spärren har således redan funnits när vraket placerades i densamma. Av vraket återstår 5 bord, samt 3 spant från ena skrovsidan. En del av kölstocken finns bevarad på ursprunglig plats, medan andra delar av densamma rubbats ur sitt ursprungliga läge och påträffats spridda på vrakplatsen. Från vraket har även dokumenterats ett antal löst liggande delar som bottenstockar, knän osv. Av detaljernas storlek torde vraket varit tämligen stort, med en längd över stäv som knappast understigit 20 m.

"Foteviken 4":
Detta vrak är helt täckt med sten och det enda som kunnat iakttagas på platsen har varit ett par bordgångar, förmodligen de närmast kölen. Foteviken 4 har samma stenfyllning som de övriga vraken.

"Foteviken 5":
Detta vrak är även det täckt med sten. Där denna sten har avlägsnats har man påträffat delar av bordläggning och intimmer. Delar av ett knä, en vägare samt en del andra delar har inneburit att man kan uppskatta fartygets ursprungliga längd till över 20 m. Stora likheter finns med långskeppen Skuldelev 2 och Hedeby 1.

Tradition: Spärren har sedan länge varit känd av fiskare, och den har varit lokalt känd som "bron". Man har ibland menat att det rört sig om en översvämmad vägbank "en gammal väg till Malmö".

Terräng: Sand

Orientering: Foteviken, Höllviken, mellan Kuddarna och Näsholmarna.

Antikvarisk kommentar: Geometrin har flyttats till L1989:6082 (spärranordning) i samband med kvalitetshöjning.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS