Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Österhaninge 612
Alternativnamn: INGRID HORN
Geografisk plats: Österhaninge socken, Södermanland
Fartygslämning, 88,76 m l och 12,56 m br.
Händelseförlopp: Kolliderade med den svenska ångaren Bergvik i dimma. Orsaken till kollisionen var dålig kvalite och tillgång på fotogen till lanternorna. Fartyget sjönk mycket fort. En man överlevde katastrofen.
Bärgning: Vraket är ett mycket populärt dykmål för sportdykare. Således har det bärgats skeppsklocka och diverse andra detaljer från vraket. I SSHM:s samlingar finns ett nakterhus Acc nr 23.928, från Ingrid Horn
Övrigt: Sjöfartsverkets position är 59,06,040-59,06,049/18,22,110-18,22,119.
DYK.S 10 -1999
Vrak som nås med båt.
Denna tyska ångare, Ingrid Horn, 89 m lång, med heldäckat järnskrov var lastad med järnmalm. Hon förliste söder om Dalarö 31 juli 1917 efter kollision med svenska ångfartyget Bergvik i dimman. Fartyget sjönk rekordsnabbt och 21 man följde med ner i djupet. Endast en man överlevde. Vraket är mycket sevärt och välbevarat med reservratt, roder, pollare, vinschrullar, livbåtsdävertar och många lastrum. Svårdykt mitt i en farled med mörker och ofta dålig sikt. Man bör undvika sommarhalvåret. Pricken vid sidan av farleden fungerar som nedstigningslina (dock ej att förtöja i), vid betongklumpen på botten finns en lina som leder till Ingrid Horns akter på 24 meters djup. På babords sida för om bryggan syns det ca 2 meter breda kollisionshålet. Diverse hytter har träinredningen bevarad intakt. Av de omkomna syns inga spår ombord.
Dykdjup: 24-40 meter
Position: Dalarö, mellan holmarna Toklo och Ersholmen, N59.06,08,
E 18.22,30.
Historik: Ingrid Horn sjösattes i Rostock 1901 och var ett tyskt ånglastfartyg med måtten 90,4x12,5x5,7 m.
Under första världskriget gick fartyget ofta mellan Luleå och Tyskland lastad med järnmalm till krigsindustrin. Pga ubåtshotet i Östersjön gick hon ofta i trånga men skyddade leder inomskärs. Den 30 juli 1917 kolliderade Ingrid Horn med det svenska lastfartyget Bergvik i sundet mellan Toklö och Ersholmen. Sjönk snabbt. Tog med sig 19 man i djupet.
Status: Vraket ligger på en sluttande botten med aktern uppe på 22 meter, medan fören ligger på 40 meter. Skrovet är skadat på babordssidan och i fören vid förlisningen.
Fartyget står kölrätt och intakt på kraftigt sluttande botten mitt i farleden. Aktern ligger grundast med toppen på cirka 24 m djup. Ibland är vraket bojat, men oftast går man ner på en röd prick och följer en lina som är knuten i relingen på aktern.
Orientering: SO om Dalarö, O om slätpricken vid grundet 8,4 i farleden Dalarö, mellan holmarna Toklo och Ersholmen N59,06,08 E18,22,30
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.