Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland
RAÄ nummer: Öckerö 329
Alternativnamn: ARETE
Geografisk plats: Öckerö socken, Bohuslän
Fartygslämning, skonerten ARETE förlist 1914-01-30.
Dimensioner och byggnadsår: 35.3x7.9x4.5 m, stål, 1904. Last av gjutjärn.
Status: Vrakrester spridda på grundet (status 2002). N om grundet på trolig position 57,47,190N,11,34,635E, ligger akterpartiet. I anslutning till själva grundet finns omfattande järnkonstruktioner (bl a balkar), tackjärnsförekomster och träfragment på ca 4,5-7,5 m djup.
Händelseförlopp: Besättningen navigerade fel i dimman och satte fartyget på grund vid 1,9 m grundet V Rörö (Grunda grundet) vid 4-tiden på morgonen. Strax efter grundstötningen slogs full back. Fartyget var tätt både i tankarna och rummet. Man lodade runt fartyget och fann att man satt rejält på och att det fanns en sten som hotade tränga in i skrovsidan. Fartyget vreds av den alltmer ökande sjön och trycktes hårdare på grundet. Fartygets båtar klargjordes under tiden och bringades i lä bakom fartyget. Omkring klockan 05:45 började vatten att tränga in i lastrummet. Pumpen sattes genast igång, men vattnet steg så fort att inom ungefär en timme och en kvart, var det 10 fot vatten i rummet. Man gav nödsignaler med ångvisslan samtidigt som man avfyrade nödraketer och blossade. Vid 7-tiden på förmiddagen anlände två motorjakter, vilka meddelade besättningen var de befann sig. De tog hand om sina personliga tillhörigheter och lämnade haveriplatsen ombord på de två motorjakterna. Anledningen till olyckan bedömdes ligga i extrem strömsättning vilken var omöjlig att korrigera i den täta dimman.
Tradition: Historik: Detta fartyg ingick i en lång serie små tremastade järnskonerter, som beställdes vid Lödöse varf av Rederi Ab Columbia (J L Kjellberg), Göteborg, och fartyget var klart för leverans i augusti 1904, döpt till Arete. Tonnage var vid leveransen 253 brt, 224 nrt och 400 tdw. Förste befälhavare var sjökaptenen Nils Edvard Nilsson, Göteborg, som dock efterträddes i september 1905 av A J E Nilsson från Forserum. Sommaren 1907 togs fartyget tillbaka till Lödöse Varf för att genomgå en förvandling till ångfartyg, vilket resulterade i att hennes karriär som segelfartyg var tillända. De nya tonnagen var 368 brt, 259 nrt och 500 tdw. I oktober såldes ångaren till Rederi Ab Unda (J A Waller), Göteborg, men fick behålla sitt namn.
Terräng: Sand
Orientering: Grunda Grund, mellan Pölsan och Rörö pos 57,47,134E11,34,656N alt57,47,190N11,34,635E Det finns flera alternativa positioner: SWEREF 99 TM 6410190/296739 och 6410087/296521
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.