Fartygs-/båtlämning (L1996:6597)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: 924:008

Alternativnamn: AGÖ, DOLLY

Status: Okänd
Historik: Agö byggdes i Norge 1977 och var av typen Viksund 35. Den aktuelle ägaren inköpte båten från Lysekil årsskiftet 1992/93 där den haft namnet Dolly. Fartygets skrov och överbyggnad var byggt i glasfibermaterial. Styrhytten var placerad i främre delen av fartyget med trålvinschen strax akter därom. Akter om vinschen fanns nedgångsluckan till lastrummet och akter om denna var trålgalgar och tråltrumma placerade. Under arbetsdäck och styrhytt fanns skansen i främre delen av fartyget och akter om denna rakt under styrhytten var maskinrummet placerat.
Händelseförlopp: Ägaren till Agö bedrev ensamfiske och avgick från hemmahamnen i Glommen 1994 04 25 klockan 04:00. Morgonen var vacker med svag SO-lig vind och klar sikt.

På väg ut till fiskeplatsen rusade plötsligt motorn och Shipmate och GPS slog ur. Ägarengick ner i maskinrummet för att undersöka felen och fann då att automatsäkringar löst ut. Han kopplade in säkringarna igen och fortsatte resan.

Vid 06-tiden var Agö på fiskeplatsen vid norra delen av Röde bank. Ägaren satte trålen och började dra västvart. Under tråldraget började återigen instrumenten att krångla med han återställde återigen snabbsäkringarna. Detta skedde flera gånger och till sist tog han, via mobiltelefonen, kontakt med en elektrisk firma i land, vilken rådde honom att söka hamn för att få felen åtgärdade.

Under första delen av tråldraget fick han se att fartyget under helgen varit utsatt för vandalisering. De väggfasta bänkarnas sittdynor var sönderskurna och utslängda på durken. Matvaror hade tillsammans med hydraulolja hällts ut och en omformare till radio- och TV-apparaterna var lossliten och de elektriska ledningarna hängde fritt. Han bar upp räddningsflotten, som hölls förvarad i skansen, upp på däck då han misstänkte att vandalerna gjort ingrepp i den. Tanken var att skicka den på service för att vara säker på att den var oskadd och klar för användning.

Efter någon timmes trålning på västlig kurs vändes fartyget och trålningen fortsattes på en kurs mellan ost och sydost i rktning mot Falkenberg.

Vid 09-tiden, efter cirka 3 timmars körning, kände han en stickande lukt. För att försöka utröna den stickande luktens härkomst öppnade han dörren till maskinrummet och svart tjock rök vällde emot honom. Genom att dörren öppnats fick branden tillförsel av syreoch tog sig våldsamt. Han slet till sig VHF:ens mikrofon och skrek rakt ut at på fiskarnas arbetskanal att han behövde snabbt hjälp, att det brann ombord, att han inte visste om flotten fungerade och talade också om fartygets läge. Efter detta sprang han ut på däck för att frigöra vajrarna från fartyget för att undvika att trassla in sig i dessa när han gick i flotten.

Efter cirka 15 minuter hördes två kraftiga smällar och färgen på röken skiftade från vit till svart. Efter en stund flög två av flygvapnets Drakenplan över honom. Cirka 45 minuter senare kom en helikopter och firade ner en ytbärgare. Han hissades upp i helikoptern och fördes till Halmstads lassarett där han kvarhölls ett dygn för observation.

De tillkallade ytenheterna började bekämpa branden, men trots intensiv skumbegjutning lyckades man inte släcka. Agö sjönk strax innan 11:30 på 15 famnars djup.

Orientering: V Falkenberg, O Morups bank

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS