Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland
RAÄ nummer: 932:018
Alternativnamn: LÖNNSKÄR, RUDMI
Arkivuppgift om fartygsförlisning, LÖNNSKÄR, 1993-03-16.
Historik: Lönnskär byggdes 1986 av ett varv på Ostkusten som troligen hette sydost Stålbåtar och inköptes av aktuell ägare från Stockholms distrikt i slutet av åttiotalet. Hon hette då Rudmi med registerbeteckning SM 55 och hade hemmahamn i Ankarudden på Torö.
Lönnskär var en häcktrålare med styrhytten på förliga delen av väderdäcket och akter därom ett stort öppet arbetsdäck.
Händelseförlopp: Lönnskär avgick från hemmahamnen Gottskär söndag kväll 1998 03 15 för att fiska efter havskräfta i fiskevattnen väster om Marstrand och Tjörn. Fisket var ämnat att börja på måndag morgon varför natthamn söktes i Marstrand.
Fisket bedrevs på måndag och tisdag eftermiddag och ungefär vid samma tidpunkt hade en annan kollega telefonkontakt med skepparen på Lönnskär. Denne berättade då att han drog söderöver och ämnade dra ytterligare 1,5 timmar för att avsluta fisket och gå iland och söka natthamn. Tanken var att sedan lossa fångsten på Öckerö på onsdag morgon. Då ingen hörde av Lönnskär under onsdagen kontaktades MRCC Göteborg på kvällen och ett stort eftersöknings- och räddningspådrag drogs igång. Tänkbar kuststräcka med öar och skär genomsöktes tillika med alla hamnar men utan resultat. Vissa vrakrester hittades emellertid som antydde att en olycka hade hänt.
Den kollega som senast hade haft telefonkontakt med skepparen på Lönnskär meddelade Söfartsverket att han med ekolodet hade fått ett nytt eko i området och uppgav position. Vid avsökning av området med Sidescan sonar lokaliserades vraket och identiteten bekräftades med ROV-filmning. På filmupptagning kan man även se en hand i en av rutorna vilket bekräftar att skepparen följde med fartyget till botten.
Orsaken till att Lönnskär kantrade och sjönk var med mycket stor sannolikhet att redskapen fastnade i något hinder på bottnen. Sannolikt kunde inte häcktrålaren hållas mot ström, vind och sjö då trålvajrarna spelades hem utan kastades tvärs. De högt belägna blocken i toppen av trålgaljarna där trålvajrarna passerade och det faktum att varjrarna i den uppkomna situationen pekade ut från fartyget i stor vinkel gjorde att en stor krängande kraft drabbade fartyget då den mycket starka strömmen träffade undervattenskroppen med full styrka. Har då dessutom motorn använts för att återföra fartygetpå kurs blir den krängande kraften ännu större.
På grund av det stora krängande momentet fick Lönnskär slagsida och vatten bröt in över arbetsdäcket med försämrad stabilitet som följd. Efter bara några sekunder kantrade fartyget och vattenfylldes genom maskinrumsnedgången och genom styrhytten till skansen varefter det sjönk.
Orientering: Skagerrak, Hamneskär, SV Rönnäng
Antikvarisk kommentar: Recent fartygslämning.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.