Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Loftahammar 466
Alternativnamn: HOFVID, NEPTUN, ÖRN
Geografisk plats: Loftahammar socken, Småland
Fartygslämning: Bogsermotorfartyg från Kramfors
Historik: Byggdes för G.P. Braathen, Sundsvall med namnet NEPTUN, vilket ändrades samma år till HOFVID. Möjligen var båten beställd av någon annan. Byggdes om och förlängdes 1906 vid Hernösands V & V. (Kontrakt 28/11 1905: Hofvids AB, Hovid för bogs. 'Hofvid' ny maskin om 170 Ihk, ny panna om 15 kg, Leverans: 14/5 1906. Pris: 23.000 kr). Överfördes den 7 april 1922 till Hofvids Trävarubolag, som 1947 uppgick i Ankarsviks Ångsågs AB som 1948 blev Ankarsviks AB. Såldes den 16 aug 1950 för 20 000 kr till Rederi AB Bravo, där namnet ändrades till ÖRN. Den 3 juli 1954 köptes båten av Nils Petter Grimsen, Kramfors för 50 000 kr och han satte in motor vid Lunde Varv.
I slutet av 1960-talet var båten mer eller mindre slut och lades upp i Sandviken. Där köptes hon den 23 feb 1971 för 2 800 kr av Anders Nygren, Kramfors och flyttades till Öds kaj, där hon sedan sjönk. Lyftes och den 8 mars 1972 sålde Nygren halvparten till Erik Stanley Skoglund, Sundsvall för 1 400 kr. Dessa båda sålde 1978 till Carl V Christensen, Örnsköldsvik, som sålde 1981 till Stig Göran Göransson, Sundsbruk. Drogs upp på en slip i Fagervik 1982 och låg där och förföll allt mer till 1993 då hon skrotades.
Händelseförlopp: "Angående motorbogs. 'Örns' av Kramfors förlisning den 10 ds efter grundstötning vid Fällbådan, ca 2 n m N Stedsholmens lotsplats uppges att en bortdragen kvastprick i farledens östra sida orsakade olyckan. 'Örn' var på resa Blankaholm-Gävle distrikt och vid den hårda grundstötningen lade sig fartyget i ca 45 graders babords slagsida och fortsatte över grundet. På grund av slagsidan kunde motorn ej stoppas utan drev fartyget framåt med 4-5 knops fart. Vattnets strömmade in genom maskinnedgångarna och kapparna till hytterna och inom några min var båten vattenfylld och sjönk på 6 m djup. Samtliga ombord räddades." ( SST 40-1954).
Övrigt: Observera att fartyget bärgades efter förlisningen 1954 och återinsattes i trafik.
Orientering: mellan Blankaholm-Gävle
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.