Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Loftahammar 453
Alternativnamn: ELLEN
Geografisk plats: Loftahammar socken, Småland
Övrigt: Vraket bedömdes efter förlisningen inte utgöra något hinder för sjöfarten, och lämnades därför orörd 15-20 m O Orgårdsgrundet. Under tiden 8-12 januari 1944 rapporterades det att vraket förflyttat sig ut åt farleden ca 15 m, och då man befarade att det skulle komma att flytta sig än mer ut åt farleden föreslog man att vraketskulle tas bort. I väntan på detta placerades en vrakprick på platsen som varning för sjöfarnade. Det är osäkert om man någonsin tog bort vraket.
Enligt M. Jonsson var positionerna 57º57,88/16º47, 90
Håfsös nordöstra udde (Prickbådan ost St Askö).
Lastad med 231,7 ton kaolin.
ELLEN bärgades, tömdes på last, motor, styrhytt och rigg och bogserades in till Håfsö där hon sänktes. Används som dumpningsplats för järnskrot.
Händelseförlopp: Vid Jungfrusund beslöts att seglen skulle tagas ned och att man skulle fortsätta för bara motorn, detta för att få klarare utsikt över farleden. Befälhavaren styrde efter Ålgårdsuddens fyr. Under arbetet med att ta ned seglen blev befälhavarens sikt delvis skymd, och han tappade uppmärksamheten. Detta fick till följd att han kom styrbord om Prickbådans kvastprick istället för babord om densamma. Innan kursen hann korrigeras grundstötte Ellen och sprang läck. Vid lodning konstaterades att hon kört upp ca 2 fot på grundet. Man signalerade efter hjälp och efter en stund kom fiskare ut till fartyget. Befälhavaren gick då iland för att underrätta rederiet och tillkalla bärgningshjälp. När han inte fann något lämpligt fartyg kom han överrens med folk i land om att gå ut till haveristen och lätta henne genom att lämpa lasten överbord. Denna åtgärd fick dock avbrytas när det kom bud från haveristen att fartyget blivit helt vattenfyllt. Ellen föll över åt babord så att relingen kom under vatten. När bärgningsfartyg anlände nästa dag kunde dykare konstatera att fartyget erhållit svåra skador akterut, bl.a. roderskada. Vinden hade nu övergått till O och svår sjön stod rätt på haveristen. Bärgarna försökte täta fartyget och tömma henne på last och vatten, men utan resultat. Bärgningsarbetena avbröts.
Bärgningar: Under tiden efter grundstötningen försökte man i görligaste mån bärga allt löst gods.
Bärgningsfartyg anlände dagen efter grundstötningen, och dykare kunde då konstatera att fartyget erhållit svåra skador akterut, bl.a. roderskada. Vinden hade nu övergått till O och svår sjön stod rätt på haveristen. Bärgarna försökte täta fartyget och tömma henne på last och vatten, men utan resultat. Bärgningsarbetena avbröts.
Status: Okänd.
Historik: 1920, byggdes ELLEN vid Järnaviks skeppsvarv i Blekinge för pr Hugo Jeppsson, Järnavik, av furu på ekspant.
1927, såldes hon till pr L A E Nilsson, Järnavik.
1928, utrustades ELLEN med en 78 hkr hjälpmotor.
1943, 1 november grundstötte ELLEN vid Askö i Loftahammars skärgård och hon gick till botten dagen därpå.
Orientering: Loftahammars skärgård, O Stora Askö, Orgårdsgrundet SO Ålgårdsuddes fyr / 250 m O Ålgårdsuddes fyr
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.