Publicerad av: länsstyrelsen
RAÄ nummer: Nämdö 36
Alternativnamn: MAUDE, MELANIE
Geografisk plats: Nämdö socken, Södermanland
Fartygslämning, 78x11 m (NÖ-SV), efter en segelriggad trampångare.
Tradition: Historik Svensk segelriggad trampångare i stål, 77 m lång. Melanie ägdes från början av britter, men kom 1897 i svensk ägo. Samma år kolliderade hon med en undervattenspåle i Middlesbrough. Händelseförlopp Kl. 05:30 fm siktade man en liten klippa, som man misstog för ett isflak. Ångaren törnade mot klippan i full fart och stoppade därefter genast maskinen, som var god för 150 hästkrafter. Större delen av besättningen, 18 man och 2 kvinnor, låg fortfarande och sov och kastades ur sina kojer vid grundstötningen. Svår styrbords slagsida medförde att endast styrbords livbåt kunde sjösättas. Vatten rusade in från förrummet och in i eldrummet genom de båda skruvluckorna. Raketer uppsändes och ångvisslan öppnades och fartyget blåste så länge ånga fanns kvar. Kl 08:35 kantrade hon över åt babord, gled av grundet och sjönk. Besättningen gick i livbåten och stannade i ångarens närhet. Efter att denna sjunkit sattes kurs mot Grönskärs fyr. Ökad sjö och snöyra gjorde dock att kursen fick ändras till närmsta land, och man rodde således till Långviksskär. Kl. 14:30 nådde de ön och hämtades där av lotsångaren Vega. Anledningen till grundstötningen har uppgivits vara strömsättning samt deviasion hos kompassen.
Terräng: Platsen är hårt utsatt för väder och vind.
Orientering: Dykdjup: 28 - 37 m. Position: Biskopsön, sydväst om Innerbådan, N 59. 04,67, E 18. 46,90.
Antikvarisk kommentar: Vraket ligger med 30 graders slagsida åt babord med fören i NÖ riktning. Midskepps är en överbyggnad. Förmasten har fallit akterut, troligen i samband med grundstötningen, och hänger på räckverket till bryggan. Vid fallet har huvudratten, rattstativ och ställningen för kompassen skadats. Vid vardera bog i fören hänger ett stort stockankare. På skrovsidan i aktern står fartygets namn målat. Från fören och cirka 15 m akterut på styrbords sida har plåtarna förvridits till oigenkännlighet, till följd av grundstötningen (status 1964). Stor propeller, många trädetaljer och ett stort hål i fören. Bärgningar Åren efter att vraket lokaliserats bärgades delar av fartygets utrustning och inventarier. Sportdykarna Sven Olof Johansson och Anders Ölund fick i uppdrag av Melanies kapten att försöka bärga dennes guldklocka, guldring, plånbok samt 20 flaskors sprit och skeppskassan, som förvarades i en mahognybyrå i kaptenshytten. Detta misslyckades dock p.g.a. nedrasat virke som täppt till korridoren. Tungdykare från Neptunbolaget gick ner till vraket år 1907 för att undersöka möjligheterna att bärga detsamma, men bedömde att det stora djupet gjorde det omöjligt. Neptunbolagets dykare har uppgivit att han innan han kommit fram till Melanie sett ett helt segelfartyg på botten i ångarens närhet. (SMA 616:032). Frans Öman, boende på Långviksskär, fann vid vårjakten år 1907 några förvridna fartygsplåtar på Innerbådan. Bärgat av sportdykare år 1964 Skeppsklocka, påträffad nersjunken under leran på babords sida i höjd med bryggan, flera ankare, ratt, nakterhus, maskintelegraf m.m. Ett ankare finns att uppställt till beskådning på Smedjebacken. Det skänktes av Lions Club Smedjebacken till Smedjebackens köping till invigningen av Strömsholms kanal år 1970. Bärgat av sportdykare år 1968 Inventarier och personliga tillhörigheter från fartygets innandöme, däribland en stämpel med texten Ångfartyget Melanie, räkneverket till patentloggen, ångvisslan m.m. God sikt, stor propeller, många trädetaljer och ett stort hål i fören där hon rände upp på grund gör henne till ett intressant vrak. Hon ligger med 30 graders slagsida åt babord med fören i nordostlig riktning. Övrigt Ur DYK.S 10-99
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.