Publicerad av: RIKSANTIKVARIEÄMBETET
RAÄ nummer: A FÖR 7134
Alternativnamn: DUX II, TILIA, VIGGEN
Historik: Maskin: NOHAB-diesel om 450 ehk, fart 10 1/2 knop.
1952, byggdes fartyget på Karlstads Varv och sjösattes 25 september.Två månader senare levererades hon till O F Ahlmark & Co Eftr Ab, Karlstad. Hon fick namnet VIGGEN.
1961, såldes hon till Ab Jal, Smögen och fick namnet DUX II.
1963, 14 januari var DUX II på väg sydvart i Bottenhavet. Svår storm och stark kyla rådde och det lastade fartyget blev svårt nedisat och hotade att kantra. Statsisbrytaren YMER anlände för att lämna assistans. Försök att ta över DUX II:s besättning misslyckades och under natten låg YMER stand by intill fartyget. På morgonen den 15 januari hade vädret förbättrats något och från YMER lyckades man få över en flotte till DUX II och folket bärgades. De nödställda landsattes i Hudiksvall. Neptunbolagets ACHILLES tog hand om det övergivna faryget och släpade in det till Stugsund, dit man anlände på kvällen den 16 januari. Här gick besättningen åter ombord och satte igång att avisa fartyget och åter göra det sjövärdigt för att snarast möjligt kunna komma söderöver.
1970, såldes DUX II för 330.000 kr till Rederi AB Bröderna Lind & Co, Kalmar. Fartyget fick brödernas efternamn dock i latineserad form, nämligen TILIA. Skrovet som fram till denna tid hade varit gråmålat blev nu blått.
1972, förlist.
Händelseförlopp: 1972, på resa Storugns, Gotland-Kolding, Danmark, sprang fartyget läck den 12 januari ca 20 nm utanför Västervik. TILIA vattenfylldes och sjönk i Östersjöns djup. Efter en dryg timma i livbåten räddades besättningen om 6 man av västtyska ms ALTELAND. En tillkallad tulljakt, TV 243, förde de skeppsbrutna in till Gryt.
Dessa uppgifter om förlisningen har hämtats från dagspressen efter en uppgift från Länspumpens register.
Orientering: 20 nautiska mil utanför Västervik
Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.