Fartygs-/båtlämning (L1940:2561)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: 535:007

Alternativnamn: CORNELIS

Fartygslämning, Lastångfartyg

Händelseförlopp:
Då fartyget passerade Gräsö på väg till Finland kunde man navigera efter Grundkallens och Storbrottens fyrskepp. På hemresan, när man om natten åter passerade området, hade Grundkallens fyrskepp bytt fyrkaraktär, samtidigt som Storbrottens fyrskepp, som träffats av en drivande mina, sjunkit och ej ännu blivit ersatt. På Grundkallens fyrskepp mottog man ett telegram från Cornelis, där man frågade om det var Storbrottens fyrskepp. Fyrskeppet svarade upprepade gånger att så ej var fallet, men det förefaller inte som om man uppfattat svaret ombord på Cornelis, som började styra in mot ett grundområde. Från Grundkallens fyrskepp sköts då 11 varningsljus, men Cornelis fortsatte sin färd in bland grunden och när man strax därefter hörde ångvisslan förstod man att Cornelis grundstött.

Följande dag for man ut och inspekterade fartyget, varpå man kunde konstatera att det var vattenfyllt, och stod ordentligt fast på Toppsjöbådan, även om det högg i botten något p.g.a. sjöhävningen. Besättningen anmodades lämna fartyget och gå ombord på bärgningsångarna, men de valde att stanna ombord, förmodligen av plikttrogenhet och underskattning av situationens allvar. Då en del hade plockat fram sina sjömanssäckar, som om de tänkte lämna fartyget, kan man också antaga att de av någon anledning blivit hindrade. Vinden tilltog dock och tidigt nästa morgon meddelades via gnist från Cornelis att fartyget höll på att sjunka, att deras antenn börjat falla, att man avsåg gå i livbåtarna och senare att en del livbåtar gått ifrån dem och att livräddningsbåtar begärdes. När bärgningsfartyg och en livräddningsbåt flera timmar senare hunnit fram till haveristen, hade det börjat blåsa upp så pass att man inte kunde komma intill fartyget. Man såg inga spår av besättningen, och däcklasten och livbåtarna var borta. Någon eller några måste emellertid ha varit kvar på Cornelis, för 13:40 uppfattades på Grundkallens fyrskepp ett svagt meddelande sänt med nödsändaren, i vilket Cornelis begärde livräddningsbåt. Eftersom räddningsmanskapet bedömde att ingen fanns kvar ombord genomsökte man istället de skär där man kunde tänka sig att de skeppsbrutna kunde tänkas ha tagit sig iland, men utan resultat.

Enligt andra källor bevittnade man från räddningsfartygen, utan att kunna ingripa, hur fockmasten bröts av en brottsjö och hur besättningen grupperade sig på däck och försökte sjösätta livbåtar, alltmedan fartyget sjönk så att slutligen bara däverterna stack upp ovan ytan.

Dagen därefter befanns fartyget vara sjunket, och endast master, dävertar och luftrör var synliga över ytan. En dykare kunde konstatera att fartyget fullständigt brutits sönder. Man genomsökte åter havsskären efter överlevande, utan resultat. Samtliga ombordvarande omkom. De 7 av besättningsmännen som senare hittades ilandflutna, tillsammans med delar av lasten och krossade livbåtar, begravdes på Öregrunds kyrkogård. På en av besättningsmännen konstaterades vid obduktionen att tre djupa hugg av kniv eller liknande vasst föremål samt våld med trubbigt föremål tillfogats mot huvudet. Dessa skador hade förmodligen inte förosakat mannens död, men de talar för att en strid eller ett myteri verkar ha förekommit bland de ombordvarande alldeles innan fartyget sjönk och männen drunknade. Mannen var maskinisten Ambrosius Visser, och hans klocka hade stannat kl 11:45.

Efter förlisningen riktades stark kritik mot att Grundkallens sken ändrats och blivit förvillande likt skenet från Storbrottens fyrskepp. Cornelis var inte det enda fartyget som förväxlade fyrskenen. Den tyska ångaren Real gick på samma vecka som Cornelis, av samma anledning, men klarade sig med lindriga skador. Fyrvaktaren rapporterade även att varningsskott måste avskjutas varje natt, och att telegraf och blinksignaler regelbundet måste användas för att lotsa vilsekomna fartyg.

Status:
Vraket är något brutet på mitten, men ligger i en del. Is och stormar har pressat ihop vraket så att det bara är ett par meter högt. Lasten är borta, men ångpannan, som är 5 m hög, står kvar. (status 1991).

Fyndlista:
Bärgat av sportdykare med bärgningsrätt 1991:
Skeppsklocka med den ingraverade inskriptionen "Cornelis 1914"

Besättningslista:
Besättningens antal är inte helt känt. Källorna talar om 22 - 25 man.
Begravda:
Ambrosius Visser, f. 1894, maskinist.
Gerard van de Vrede, f. 1892, matros.
Jan Maas, f. 1906, sjöman.
M. C. Veerduim, maskinist.
Louis Marinius Adrian Openeer, f. 1894, sjöman.
Andries van der Klooster, f. 1891, sjöman.
En okänd (Gilles Schippers?).

Bärgning:
Vraket har eftersökts sedan 1960-talet. Efter flera år av arkivforskning påbörjades 1990 en expedition under ledning av Håkan Thorén, som hade bärgningsrätt till vraket. Följande år hittades vraket.

Övrigt:
Enligt U Bok M på pos 60,26,31/18,48,73.

Orientering: Grundkallegrunden, O Toppsjöbådan, S Grundkallen, O Gräsö

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS