Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 829:001
Alternativnamn: SÖRVIK, VALE
Status: Okänd
Händelseförlopp: Den 21 februari klockan 01:35 befann sig befälhavaren i mässen för att koka kaffe. Han hörde då ett svagt rassel längs babordssidan, Något senare fick fartyget plötsligt en slagsida åt babord, varefter han skyndade sig upp i styrhytten. Fartyget låg då under babords gir och hade ca 45 graders slagsida åt babord. Befälhavaren slog full back, varvid fartyget rätade upp sig till cirka 15 grader. Något eko kunde ej ses på radarns 16 M-skala. Befälhavaren ställde propellerreverseringen på neutral och skyndade sig sedan ner i maskinrummet, där inget läckage kunde upptäckas. Han startade hjälpmaskinen och då fartyget blev aktertungt länsade han från akterpiken.
Då slagsidan kl. 01:40 började öka igen anropade han Stockholms radio och meddelade den ungefärliga positionen. Fartygets flotte togs ner på akterdäck och utlöstes där, varefter den sjösattes. akterskeppet hade då sjunkit under vattenytan. Det var fortfarande inget vatten i maskinrummet eller i inredningen. Befälhavaren tände alla däcksljus och försökte få kontakt med Stockholms radio, vilket dock ej lyckades varför tre nödraketer avfyrades.
Befälhavaren konstaterade att fartyget gjorde fart genom vattnet trots att kopplingen var frånslagen och propellerbladen satta på neutral. Han konstaterade vidare, att fartyget låg under babords gir.
De två ombordvarande gick över i flotten och skar så småningom av fånglinan till fartyget som strax efter sjönk. Kl 03:20 var svenska lastfartyget "Bammen" framme vid flotten och 03:35 var de nödställda ombordtagna.
Historik: 1902 VALE, bygg av stål, för Aug. Carlsson & Co AB i Göteborg. Bnr 31.
1920 såld till Sörviks Trävaru AB, Sörvik utanför Sundsvall. Omdöpt till SÖRVIK.
1923 Sörviks Träexport Ab bildades och tog över bogserångaren.
1928 SÖRVIK ombyggd vid Mohögs Mekaniska Verkstad i Sundsvall. Sörvik drog även pråmar i Alnösundet fram till Sundsvall.
1938 dåliga tider för trävaruindustri. Disponenten i bolaget Gustaf Engström övertog då förmodligen SÖRVIK.
1941 sålde han Sörvik till Martin Ankarstrand i Stockholm.
1942-12-01 (under andra världskriget) gick SÖRVIK i tjänst vid Sjökontrollstationen 36 vid Mysingen. Fick beteckning H 465 (H=nummerseerie för hjälpfartyg).
1945-05-27 återlämnades SÖRVIK till sin ägare.
1951 köpt av Seth Wahlbäck & Sven Nährlund i Sandare. Behöll namnet.
1960 såld till Emil eriksson på Lidingö, ägare till Kummelnäs Varv på Värmdölandet, med post adress Nacka. Han hade tidigare Torsviks Varv på Lidingö, men när nya Lidingöbron byggdes var han tvungen att flytta verksamheten till Kummelnäs varv.
1964 klar efter fullständigt ombyggnad. Ny motor: 6-cyl tvåtakts Atlas dieselmotor på 340 ehk.
1967-06-01 inregistrerades Sörvik i skeppsregistret med nr 10872 och signalen SHBO.
1972 Hemort Nacka.
1975 såld till Sven och Ingvar Karlsson i Stenungsund för 90.000 kr.
1974, november, registrerades Sörvik på Handelsbolaget Rederi Wiros i Stenungsund med Sven och Ingvar Karlsson.
1977, hösten, såld till John Mattsson Byggnads AB Stockholm.
1982-02-21 förliste mitt ute i Hanöbukten, haft problem med isen.
Orientering: 20 M S Hanö, S Hanöbukten
Antikvarisk kommentar: Mycket osäker position
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.