Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland
RAÄ nummer: A FÖR 7316
Alternativnamn: DRIVA, LENNART, AINA,, WALMA
Arkivuppgift om fartygsförlisning. Ångfartyget WALMA, 1939-09-23.
Dimensioner och byggnadsår: 73.2x10.7x4.9m, stål, 1907. Last cellulosa.
Tradition: Händelseförlopp: 1939-09-23 prejades fartyget av den tyska ubåten U4. Sprängladdningar placerades ut i ångaren. Walma exploderade och gick omedelbart till botten.
Orientering: Skagerrak, ca 9nm väster om Hållö fyr
Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas. Historik: 1908 ångfartyg byggt vid Campbeltown Shipbuilding Co i Campbeltown, för J T Salvensen & Co, Grangemouth med namnet DRIVA. Maskineri: T 3Cy 18:5/16, 27,5" & 45"-33" om 131 nom.hk. tillverkad av Huston & Sons Ld, Glasgow. 1915 DRIVA såld till Crosby, Ker & Co, Grangemouth. 1916, oktober, inköpt till Sverige av Rederi AB Vala, Otto Hillerström, Helsingborg. Omdöpt till LENNART. Priset var 440.880 kr. 1919 övertogs rederiet av skeppsredare Oscar Börjesson, Helsingborg. Enligt LR skulle senare under 1919 fartyget ha överförts på det Börjessonska Red. AB Amaryllis. 1921, mars, försåld till AB Maritime (C O Norin), Strömstad. Omdöpt till AINA. 1923, juni, hemortsändring till Göteborg. 1934, april, såldes AINA å exekutiv auktion för 61.000 kr till AB Svenska Handelsbanken, Göteborg. 1934, juli, avyttrades ångaren för 100.000 kr till AB Baltic Lloyd Line Ltd O/Y Helsingfors, Finland. Omdöpt till WALMA. 1939-09-23 prejades ca 9' väster om Hållö fyr av den tyska ubåten U4 under befäl av Kapitänleutnant Harro von Klot-Heydenfeldt. Wilma var på resa till England med last av cellulosa och den tyske ubåtschefen gav order om att fartyget skulle sänkas. Sprängladdningar placerades ut i ångaren och kl 11.20 exploderade dessa med påföljd att Walma omdelbart gick till botten på pos. 58.15 N och 11.00 E. Besättningen räddades in till land, välbehållen.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.