Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Torö 94
Alternativnamn: OLEG KOSHEVOI
Geografisk plats: Torö socken, Södermanland
Fartygslämning, ca 92X13 m. Vraket efter fartyget Oleg Koshevoi.
Händelseförlopp: Fartyget hade ankrat upp ost Landsort till följd av fel på styrmaskin. Vindstyrkan ökade emellertid, varför befälhavaren önskade uppsöka en lugnare ankarplats. Felet på styrmaskin hade emellertid inte blivit avhjälpt. Fartyget skulle därför styras med handkraft. Sedan ankaret lättats slogs full fart framåt med rodret hårt babord. Fartyget girade dock inte, eftersom djupgåendet i fören endast var 1,5 m, och den hårda vinden pressade fartyget hårt åt lä. Fartyget avancerade, med stor avdrift, parallellt med strandlinjen. Man kom allt närmare land, varför ankring var uteslutet. När man passerat östra lotshamnen tycktes stäven äntligen gira babord, och man trodde man skulle gå fri. Då fick aktern bottenkänning på "Snorres grund", och strax även fören. Fartyget högg mot klippan och vatten började forsa in i akterskeppet. Att sätta livbåtar i sjön var svårt p.g.a. den grova sjögången, varför landgången lades ut mot land. Besättningen och lotsen kunde, med hjälp av befolkningen på Landsort, räddas iland. Skeppshunden Babek glömdes dock ombord och drunknade i issörjan, då den spolades överbord. Fartyget låg kvar på grundet hela dagen. När det sjönk "exploderade" den innestängda luften i lastrummet och lastrumsluckorna kastades högt i skyn. Under en kort tid låg fartyget på ca 5 meters djup och Landsortsborna kunde då ro ut och kika ned i styrhytten. Fartyget bröts sedan i två delar och sjönk till djupare vatten. Aktermasten av stål var dock fortfarande ovanför ytan och orsakade även senare mycket besvär då lotstrålarna ofta fick grundkänning på densamma. Masterna sprängdes av marinen 1950.
Status: Vraket har brutits i två delar något för om midskepps. Hela främre delen av Oleg Koshevoi är relativt välbevarad. Sedan några år tillbaka är akterskeppet ihoprasat så att man inte längre kan ta sig ned i maskinrum, däckshus, skylight eller den aktre överbyggnaden (status 1987).
Tyvärr är hon länsad på last och inventarier. Vrakboj finns.
Historik: Fartyget levererades som krigsskadestånd till Sovjet 1946-07-01.
Bärgningar: Sommaren efter förlisningen, 1947, kom en rysk bärgningsbåt vars dykare bärgade allt löst.
Övrigt: Oleg Vasiljevitj Kosjevoj föddes den 8 juni 1926 i staden Priluki och dog den 9 februari 1943 i närheten av staden Rovenki. Han var en av dem som grundade det kommunistiska ungdomsförbundet Molodaja gvardija (Det unga gardet) under Stora fosterländska kriget 1941-45. Organisationen upptäcktes 1943 av de tyska ockupanterna. Kosjevoj försökte passera frontlinjen men tillfångatogs och arkebuserades efter brutal tortyr. 1943 blev han postumt tillerkänd titeln Sovjetunionens hjälte. Även gruvor, statsjordbruk och ungpionjärorganisationer har uppkallats efter Oleg Kosjevoj.
Position: Landsort, Öja, Söder om Österhamnen, längs med stranden.
Dykdjup: 12 - 28 meter.
Orientering: O Öja, S viken vid lotsutkiken, S Öja, Landsort
Antikvarisk kommentar: Vraket förliste efter år 1850.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.