Fartygs-/båtlämning (L1960:6506)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland

RAÄ nummer: Styrsö 425

Alternativnamn: AGERÖEN, BEDEHOME, ROSENDAL

Geografisk plats: Styrsö socken, Västergötland

Fartygslämning, ångfartyget ROSENDAL, 1939-11-10.
Dimensioner och byggnadsår: 71.2x11.3x5.1 m, stål, 1920. Last av pappersmassa m m.
Status: Inte mycket återstår av vraket, som vid förlisningen bröts i två delar. På sydvästsidan av skäret, på ca 12 m djup, finns några delar av fartygsbotten, rör och div. vrakdelar. En större del av Rosendal ska ligga på ca 40 m djup strax SO om fyren på Köttstycket.
Skiss av vrakplatsen visar bla två ankare på 18 m djup. Inventerat av MASG 2002. Bärgningar: Lasten är delvis bärgad.

Tradition: Historik: Fartyget beställdes som AGERÖEN för en norsk beställare i Kristinastad. 1922 hamnade istället fartyget i Newcastle hos Homeland Steamship Co, där hon döptes till BEDEHOME. 1926 inköptes hon av RAB Rosenborg, C O Norin, i Kullavik. 1934 flyttade rederiet till Stockholm och Torsten Carlbom övertog sysslan som huvudredare. Hemorten, som tidigare varit Göteborg, ändrades till Stockholm och namnet blev ROSENDAL. Ångmaskinen var på 600 hk. Händelseförlopp: Fredagen den 10 november avgick Rosendal från Göteborg med last av manganmalm, kanonpipor, papper, trä och karbid. Rosendal hade beställt lots från Göteborg till Faerder. Det blåste västlig storm. För att undvika de tyska ubåtarna i Kattegatt och Skagerack ämnade man gå upp längs kusten mot Norge. När fartyget passerat Viiten girade man styrbord för att gå inomskärs inom svenskt territorialvatten. Då låste sig styrmaskinen eller rorkättingen och rodret fastnade i ett läge dikt styrbord. Inom ett ögonblick rände Rosendal upp på Köttstycket och sprang läck. Lastrummet där karbiden var lastad vattenfylldes. Eldarna fick raka ut fyren för att inte gasen från karbiden skulle explodera. Rosendal stod hårt på, och runt henne bröt sjön så hårt att inte lotsbåten kunde komma upp längssides och bärga de ombordvarande. Större delen av besättningen fick gå i livbåten och kom iland på Vinga. Då vädret lugnat sig kunde lotsbåten borda haveristen och bärga en del av lasten. Bl.a. bärgades fartygets porslin. Befälhavaren, förste styrmannen och förste maskinisten, hade stannat kvar på fartyget efter grundstötningen, men då vinden åter ökade på söndagen hissade de till slut nödsignal och blev hämtade av den livräddingsbåt som assisterat dem sedan strandningen. Sjön spolade då över fartyget, överbyggnaden krossades och luckorna över lastrummen och vrakgods flöt runt omkring. Fartyget stötte på grundet och riskerade att brytas sönder. På måndagen var endast en del av förskeppet samt en del av överbyggnaden midskepps över ytan. Järnspant som slitits loss stack upp här och där. Aktern hade glidit av grundet och hamnat på djupare vatten. Några dagar senare kom det en ny storm och Rosendal sjönk. Den 10 och 12 november, under storm och brytande sjö, räddades i två omgångar 12 man från ROSENDAL. Resten av besättningen räddades av lotsarna från Vinga . ROSENDAL blev helt sönderslagen av den grova sjön. (Sv. off. statistik, Lotsverket 1939-1941). Besättningslista: Per Henriksson, befäl N. O. Schönberg, förste styrman Gustaf Bagge, styrman Carl Johansson, övermaskinist H. Nyman, andre maskinist J. Holm, matros Ivan Johansson, matros Erik Lindgren, jungman Sven Bengtsson, smörjare Olof Olausson, eldare Gustafsson H. Hall, matros G. Sandahl S.W Lindell Ebbe Larsson H. Ingmarsson Olof Olausson A. J. Helm L. S. Nyman Övrigt: se även A FÖR 5539, O-län 579, G 114 M

Orientering: N Vinga, SV och SO Köttstycket. 57,38,326E11,36,734N

Antikvarisk kommentar: Information överförd från Styrsö 367 och Styrsö 414 på grund av dubbelregistrering.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS