Publicerad av: SWECO Sverige AB
RAÄ nummer: Njurunda 808
Alternativnamn: BRAVO
Geografisk plats: Njurunda socken, Medelpad
Förlisningsuppgift avseende bogserbåten Bravo i mitten av 1900-talet.
Se vidare fliken Tradition
Tradition: Händelseförlopp: Norska skeppet Norden, som bogserades af Bravo, gjorde en hastig gir babord hän, så att bogserbåten kom tvärs skeppets styrbordsbog och bogserkabeln töjtade upp och kantrade ångaren. N.V. vind. Mellan Draghällans fyr och Raholmsgrundet, Lat. N. 62, 20' 15", Long. O. 17, 27' 30". Övrigt: Fartygets maskineri: 2-cyl ångmaskin på 170 ihk av varvets tillverkning, senare ersatt med en på 258 ihk. Historik: 1876, byggdes bogserångaren Bravo av Wm Lindbergs MV & Varf Ab, Stockholm. Den byggdes för Fr Holmberg, Gävle. 1895, övertogs hon av E J Sandström, Gävle. 1902, kantrade Bravo vid bogsering av norska skeppet Norden mellan Draghällans fyr och Raholmsgrundet. (Uppgiften från Lotsstyrelsens underdåniga berättelse 1902, nr 30 Sundsvall.) 1903, övertogs hon av W Widestedt. 1903, såld till Bogserings Ab Bravo (G R Blomqvist), Sundsvall. 1916, inköpt för 42.000 kr av Rederi Ab Höfding (E E Enhörning), Kubikenborg. Detta bolag köptes 1934 av SCA. 1937, sept såld till Gerd Ingeborg Johansson, Luleå som i sept 1943 överlät båten till Rederi Ab Bravo, Iggesund, ett bolag som inregistrerades den 26 mars 1943. 1950, sept såld till J A E Jernberg, Sundsvall, som i sin tur vidaresålde 1962 till A R Högström, Sundsvall. Sjönk senare vid Heffnerskajen och överfylldes av schaktmassor. Avfördes ur registret i maj 1966 som förstörd.
Orientering: Sundsvallsbukten, Mellan Draghällans fyr och Raholmsgrundet.
Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.