Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Otterstad 259
Alternativnamn: AMALIE, BO HARALD, OTTERBÄCKEN
Geografisk plats: Otterstad socken, Västergötland
Historik: 1886: byggd för norsk beställare (?) och döpt till Amalie. Obs namnet Amalie återfinns ej i liggaren från Sjötorps varv. I liggaren står namnet Otterbäcken samt priset 18.000 kr.
1889: inköpt för 30.000 kr av Nora-Karlskoga Rederi AB, Nora. Får nytt namn: Otterbäcken
och hemort Nora.
9 sept 1900: på resa Göteborg-Otterbäcken, lastad med kol och styckegods och med en pråm på släp, påseglas Otterbäcken av s/s Agnhammar i Dalbosjön. Otterbäcken får så svåra skador att hon på kort tid går till botten. Bärgas samma år. Besättningen räddas av besättningarna på pråmen och Agnhammar.
1929-1931: förbyggd i Otterbäcken till motorfartyg och utrustas med en 145 hkr NOHAB diesel.
1954 (?): såld till Harald Johansson i Göteborg, döps om till Bo Harald.
1956 (?): såld till (?).
12 nov 1957: på resa Heröya-Lidköping, lastad med 275 ton kalksalpeter, grundstöter
Bo Harald på Carlosgrund vid Kållandsö där hon sjunker och blir vrak.
Händelseförlopp: Grundstötte på Carlosgrund (Kållandsö) Klart väder, lugn vind. Sjunker och blir vrak.
Status: Vraket brutet i tre delar (status 1997).
Bärgningar: 18 ton av lasten och huvudmaskin
Alternativ position: SWEREF 99 TM 6510703/398729.
Huvudredare:
191 Nora Bergslags Järnväg AB, Nora. 1955 Agne Harald Johansson, Göteborg.
Befälhavare: 1921 P. Thorell. 1955 C .A. Höök.
Orientering: Värmlandssjön, Vänern, Carlosgrundet, S om L Milskär fyr
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.