Fartygs-/båtlämning (L1987:6559)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne

RAÄ nummer: 839:014

Alternativnamn: ARES, MAGNOLIA

Fartygslämning, uppgift om. Ångfartyg som sjönk efter kollision 1906-05-17.

Vraket uppges stå kölrätt på botten. Det är välbevarat så när som på kommandobryggan, som troligen blivit förstörd av en trål. På fördäcket ligger två stockankare och ankarspel. Inredningen i hytter och verkstad finns kvar, med bl.a. vägghyllor, skrivbord med böcker, arbetsbord med skruvtving, verktyg, sängar och stolar. I förpiken är inredningen ganska nedrasad, medan den är mer intakt i överbyggnaden. Förut ligger en sektion av den förliga trämasten på tvären över däcket och ett av lastrummen. En bit bakom masten reser sig det som finns kvar av överbyggnaden. Taket är borta på stora områden. Livbåtarnas fästen och dävertar finns längs relingen. Genom ett hål i däcket skymtar en ångpanna. Skylights och dörröppningar är öppna till maskinrummet, där den stora maskinen står kvar. På akterdäck ligger en stor reservpropeller. Strax framför denna står ett litet däckshus. Ratten till reservstyrningen finns i aktern. Ratten saknar den yttre ringen, men ekrarna finns kvar. Rodret och propellern sitter på plats, en del av propellerbladen är delvis begravda i bottensedimentet. Nere vid babords reling, precis framför överbyggnaden finns resterna av träratten (status 1997).

Sportdykare ska 1997 ha bärgat ett lådliknande föremål.

Tradition: Historik: P J Hægerstrands förenade ångfartygsaktiebolag i Gävle köpte henne 1891 från England för 9750 pund och döpte om skeppet till Ares. 1892 gick hon på grund utanför Kullen, men klarade sig med lindriga skador. Fartyget hade en tvåcylindrig dubbelexpansionsmaskin. Besättningslista: Johan Petrus Forsling, kapten, Gävle. Johan Andersson, förste styrman, f. 1864. Gustaf Olof Berggren, andre styrman. Bror Albert Rolfson, f. 1874. Fredrik Teodor Hillerström, andre maskinist, f. 1873. Johan August Osvald. S, jungman, f. 1884. Karl Emil Krang, eldare, f. 1883. Johan Emil Svärd, lättmatros, f. 1889. Förlisningsförlopp: Ares kolliderade med ångaren Hilversum från Amsterdam. Dimman var tät och på Ares hörde man mistsignaler från två segelfartyg. Man signalerade då "half fart," därefter "sakta" och sedan "stopp" till maskin. Segelfartygen passerades, men omedelbart därefter hördes en ångares mistsignal förut från babord. Ares stannade och signalerade detta med ångvisslan. Plötsligt siktade man ångaren, som med god fart styrde rakt mot Ares babordssida. Hilversum slog back i maskin och Ares försökte gira och backa för att försöka svänga upp längs sidan på den främmande ångaren, så att kollisionen inte skulle bli så kraftig. Detta misslyckades dock och Hilversums stäv träffade Ares i sidan. Ares fick en skada på babords sida och sjönk inom ett par minuter. Besättningen klättrade ombord på Hilversum, men maskinisterna och fru Rohlsson, vilka varit de sista att lämna Ares, hamnade i vattnet, där de emellertid räddades av Hilversums livbåt. Övrigt: Ångaren Hilversum var på resa Råtsö-Zandam med brädor. Kapten hette van der Velde.

Terräng: Sand, lera

Orientering: S om Trelleborg, O om Öresunds S lotsboj. Position: N55,17,155 E13,10,697

Antikvarisk kommentar: En uppgift anger positionen till 55,17'191/13,10'7'68 och djupet till 36 meter samt att längden är 87 m, bredden 10 m, brt 1650.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS