Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Stockholm 1157
Geografisk plats: Stockholm socken, Uppland
Under februari-oktober 2014 genomförde Bohusläns museum, på uppdrag av Länsstyrelsen i Stockholms län, en arkeologisk utredning inom vattenområdena Norrström, Strömmen, Ladugårdslandsviken och Saltsjön, Stockholms stad och kommun. Utredningen utfördes med anledning av planerad sjöförläggning av fjärrkylaledningar mellan Strömbron och Beckholmen. Utredningens första etapp omfattade byråmässig granskning av sonardata omfattande ca 400 000 m² bottenyta. Arbetet resulterade i 42 sonarindikationer av förmodat arkeologiskt intresse samt identifiering av ett antal områden som enligt bör utredas ytterligare. Utredningens andra etapp innebar besiktningar och dokumentation av 14 sonarindikationer inom ett utredningsområde som begränsades till ca 115 000 m². Av de totalt 14 indikationerna som besiktigades kan flertalet avföras från vidare antikvarisk hantering. Av arkeologisk betydelse var en större fartygslämning i sundet mellan Skeppsholmen och Blasieholmen samt en förtöjningsanordning öster om Skeppsholmen. Fartygslämningen bedöms som fornlämning.
Indikation 16 (BM2014:45)
Den synliga sammanhållna delen av fartygslämningen är 18 m lång mellan stävarna och ca 6 m bred midskepps. Fartyget har varit kravellbyggt och av ek i både bordläggning och spant. Förbindningar mellan spant och bord består av trädymlingar och järnnaglar. Lämningen är orienterad i VSV-ONO-riktning och reser sig som mest ca en meter över bottnen i det västra ändskeppet. Vattendjupet är 5-6 m och bottensubstratet består av mjuka sediment. Till följd av att lämningen till stora delar är inbäddad i mjuka sediment var det inte möjligt att okulärt bättre avgränsa fornlämningen än vad som framgår av sonarbilden. Inga provgropar grävdes. Positionen är tagen centralt i den synliga lämningen. Från bord och spant sågades total fyra prover för datering genom dendrokronologisk analys. Inga av proverna kunde dateras till följd av för få årsringar. Iakttagelser från konstruktionstimmer och prover talar för att fartyget har brunnit. Detta faktum passar väl med uppgiften om en storbrand på Blasieholmen år 1822. Vid detta tillfälle skall flera byggnader på holmen brunnit ned, delar av Skeppsholmsbron samt flera fartyg. Baserat på sambandet med branden 1822 och en helhetsbedömning av fartygskonstruktionen anser Bohusläns museum det som sannolikt att lämningen är äldre än 1850 och därmed fornlämning.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.