Fartygs-/båtlämning (L2013:3494)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: länsstyrelsen

RAÄ nummer: Värmdö 286

Alternativnamn: KARLSÖ

Geografisk plats: Värmdö socken, Uppland

Fartygslämning, oklar utbredning, efter fiskebåt. Beskrivning saknas.

Tradition: Historik: Fiskemotorfartyg. Händelseförlopp: Sprang läck vid isgång. 1968-01-27 förlist pga läcka efter isgång på västra Saxar-fjärden, norr Värmdö pos 56,26,25/18,29,10. Ej officiellt hittad. Ingen dog. Historik: Hösten 1967 köpte Skutskärsbon Eje Ramsell fiskebåten "Karlsö av Gävle" från Danmark. Priset han betalade var 140.000 kronor. Under hösten -67 lade man ner mycket arbete på henne. Karlsö utrustades med en radar för 20.000 kr. Dessutom hyrde man in en Deccautrustning för 6.000 kr. Både besättningen och familjen Ramsell lade ner hela sin själ i båten och hon var vid färdigställandet en av ostkustens största trålare värderad till en kvarts miljon. Karlsö var byggd 1938 och mätte 63,45 bruttoregisterton och hade regnr: 8293. Begärde bogsering, fick en pump!!! I slutet av januari 1968 skulle Karlsö till Stockholm för att undersökas för en läcka. Ombord fanns förutom skepparn Lennart Söderlund från Mellanfjärden även två besättningmän. Det var Henrik Sundberg Stocka, och Gävlebon Alvar Jonsson. Man hade begärt bogsering från Gävle, men försäkringsbolaget (Skandia Försäkring AB) avböjde detta. Dom kom i stället med en besindriven länspump som man ansåg skulle hålla henne torr. Med sig på resan till Stockholm hade man ett annat fiskefartyg "Vanja". Vanja utan back, Karlsö utan länspump Resan gick bra trots läckan, dock fick den bensindriva länspumpen jobba titt som tätt. När man kom in mot Sandhamn fick följeslagaren Vanja problem med framdrivningen. Man åtgärdade detta provisoriskt, men nu kunde hon endast gå framåt. Troligen var det något med backslaget för backa kunde hon inte. Resan fortsatte dock, men nu fick man ombord på Karlsö problem med länspumpen. Den ville inte starta, utan man fick klara sig med dom två permanenta pumparna. Dels den som maskin drev, och man hade även en handpump på däck. Man jobbade febrilt men det räckte föga, vattnet steg i rask takt. Back i maskin trots allt. Man hade nu kommit till Saxarfjärden och där blev det riktigt kritiskt. Vanja som nu låg lite före blev tvungen att slå back i maskin, trots att man visste att backslaget skulle rasa. Det gjorde det också men man kom ändå tillräckligt nära för att kunna ta ombord de tre männen från Karlsö. Väl i säkerhet anropade man via radio och begärde bogserbåt till platsen. Det kom så småningom en vid 12-tiden på dagen. Men till igen nytta då Karlsö försvann till 48 meters djup klockan 06:30 på morgonen den 27 januari. Där vilar hon än idag. Historik från Görans dykhörna!

Orientering: Saxarfjärden, Västra Saxarfjärden, N Värmdö.

Antikvarisk kommentar: Registrerad som Förlisningsuppgift i äldre databas. Förlisningsuppgift. Fartygslämning. Vraket efter fiskebåten Karlsö.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS