Bro (L2002:8928)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Västerfärnebo 628

Geografisk plats: Västerfärnebo socken, Västmanland

Stenvalvsbro i två spann, 33 m l (N-S), 6,5 m br (inkl. vägbanan) och 4,3 m h. Uppförd av tuktad granit, 0,4-1,8 m st stenar. Varje spann är ca 9,5 m l och 3 m h. Vägbana i betong med asfaltbeläggning. Broräcken i form av järnbalkar, 1,05 m h. Brofundamenten är av sprängd sten. Fundamentet i NV är 7 m (Ö-V) och 4,5 m (N-S) av 0,5-0,9 m st sprängda stenar. Fundamentet i NÖ är 3,5 m (Ö-V) och 4,5 m (N-S) av 0,5-1,6 m st sprängda stenar. Fundamentet i SV är 3 m (Ö-V) och 3,5 m (N-S) av 0,4-1 m st stenar. Fundamentet i SÖ är 6 m (Ö-V) och 5 m (N-S) av 0,4-1,5 m st stenar, där även ett äldre brofundament ingår (se nedan).

I S delen av det SÖ fundamentet, med en förlängning mot SSV, är ett äldre brofundament mer eller mindre integrerat med det yngre, 7 m l (NNÖ-SSV), 1,5-2 m synlig br och intill 1,6 m h av 0,55-1,45 m st tuktade och sprängda stenar. Detta överlagras således i VNV av den yngre vägbanken och brofundamentet. I förlängningen mot SSV kan möjligen rester av den äldre vägbanken anas utmed en ca 8 m l sträcka (NNÖ-SSV). Detta parti innefattar milstolpen RAÄ-nr Västerfärnebo 483:1.

S om bron vidtar en gång- och cykelväg, N om bron är en lokalväg. I bägge fallen utgör dessa delar av den äldre landsvägens sträckning, som gällde fram till 1994, då en ny landsvägsbro stod klar strax V om stenvalvsbron från 1918. (RAÄ dnr 3.4.2-2170-2012)

Tradition: Den äldre landsvägsbron, från tiden före 1918, finns med på den häradsekonomiska kartan 1905-1911, på laga skifteskartan över Berg 1849 (där även milstolpen är utsatt), på storskifteskartan över Bergs inägor 1786 (där namnet "Wangsbron" finns utsatt) samt på en karta över laga delning i Berg 1753 (där namnet "Wagns Bron" är utsatt och även milstolpen). Det beskedliga höjdpartiet N om bron kallas här för "Vångs Backn".

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS