Fartygs-/båtlämning (L1986:2297)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne

RAÄ nummer: 92:148

Alternativnamn: ÖSTERSJÖN

Fartygslämning, uppgift om. Ca 40 m l, 10 m br och 3 m h. Vraket har på senare år kraftigt brutits ned men sticker på sina håll fortfarande upp 3-4 meter över botten. Vraket har sprängts ner och skrotbärgats. Lämningen har observerats vid sjömätning. Fartyget kolliderade 1923-09-02 med den tyska ångaren Malmö av Hamburg och sjönk i närheten av Hallands Väderö, 7 n.m. N om Kullen under jämn bris och klart väder.

Tradition: Historik: Byggd 1886 i Lubeck, Tyskland. Sjösattes 1886-05-22. Levererades 1886 till Rederi AB Östersjön och insatt på linjen Helsingborg-Norrland. Såld 1896 till Ångfartygs AB Södra Sverige vilka 1908 blir uppköpta av Stockholms Rederi AB Svea och insatt på linjen Göteborg-Riga. I november 1917 går hon på grund i Husaröleden i Stockholms skärgård men tas flott. 1921-11-29 gick hon på grund och förliste vid Ryssmasterna i Stockholms skärgård. Bärgas av Neptunbolaget. Förlisningsförlopp: Förliser 1923-09-02 kl. 00.50 utanför Kullen efter kollision med det tyska ångfartyget Malmö från Hamburg. Fartyget var under befäl av K A Hedborg med 13 män och 3 kvinnor i besättningen på resa Malmö-Göteborg lastad med styckegods. Sjöförklaring vid Rådhusrätten i Stockholm 1923-09-10 och vid Seeamt i Hamburg 1923-09-16: "En ångares röda lanterna siktades förut 3" streck på styrbords bog och någon minut därefter även de båda topplanternorna. På grund av topplanternornas inbördes ställning syntes det att ångaren styrde västvart. Östersjöns kurs ändrades därefter något åt styrbord för att gå akter om den andra ångaren, men då bäringen till denna icke nämnvärt förändrades, ändrades kursen ytterligare styrbord och slutligen lades rodret hårt styrbord och styrbords signal avgavs, vilken omedelbart besvarades. Fartygen stötte likväl samman nästan stäv mot stäv, eller så att den mötande ångaren, som befanns vara Malmö av Hamburg på resa från Halmstad till hemorten, skar in med sin stäv i Östersjöns styrbords bog strax vid stäven och därefter bortslet ett stort stycke av bordläggningen. Två man av däcksbesättningen uppehöll sig vid tillfället i styrbords skans under backen. Den ene av dessa har antagligen genast dödats och fallit ut genom det uppkomna hålet, ty han saknades genast efter kollisionen. Den andre erhöll så svåra skador att han senare avled. Östersjön sjönk omkring 40 minuter efter kollisionen. Besättningen hade dessförinnan gått i livbåtarna och upptagits av Malmö. Detta fartyg blev även svårt skadat men kunde likväl fortsätta resan. Orsak: Östersjön höll icke tillräckligt undan för Malmö, jämlikt 19 artikeln styrningsreglerna." Det går historier om att man tidigare hittat stora mängder konjak ombord på vraket.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS