Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 81:010
Alternativnamn: RINGSÖ ARKÖSUND
Historik: 1981 såldes fartyget till Finland, men köptes tillbaka 1991 av den vid olyckan aktuelle ägaren. Smärre omändringar gjordes på varv vid Bornholm, fisteutrustning togs bort och man började fiska torsk med garn. 1992 torrsattes hon för bottenbesiktning, och befanns vara i bra skick, utan läckor och med bra driven.
Händelseförlopp: Sedan man tagit ombord bunkers avgick man på onsdag förmiddag den 29 juli 1992, för att gå till Södra Midsjöbankarna och fiska torsk med garn. Vid 19-tiden startade den automatiska länspumpen och gick onormalt länge. Den besättningsman som hade vakten, tyckte sig strax innan pumpen startade ha hört en duns i fartyget, och han gick nu ned i maskinrummet och fann att det stod vatten över propelleraxeln. Han purrade då den andra besättningsmannen och startade de elektriska pumparna. Efter att man konstaterat att det var propellerhylsan som läckte försökte man täta läckan, genom efter att ha monterat isär packboxen ovh tagit bort glandern. Man lyckades emellertid inte täta läckan, som efter ingreppet var värre än förut. Situationen förvärrades av att fartygets tre elektriska pumpar vid upprepade tillfällen blev igensatta av smuts från kölsvinet och måste demonteras och rensas. Ca en och en halv timme efter att läckan uppstått insåg man att hjälp måste rekvireras och man kallade på Stockholm Radio. En helikopter med två länspumpar anmodades att undsätta de nödställda. Helikoptern anlände fram på kvällen, men pumparna länsade inte så bra som förväntat. Vattennivån ombord ökade allt mer och maskinen stannade. En stund senare slogs även elektriciteten ut och fartygets länsmöjligheter upphörde.
Vid 2-tiden på natten kom fiskefartyget Lady till olycksplatsen och en bogserkabel kopplades. Man började bogsera in det läckande fiskefartyget mot närmsta land, men efter en och en halv timme låg hon så djupt i vattnet att de två ombordvarande insåg att hon skulle sjunka. Bogsertrossen kapades och de två männen lämnade haveristen och tog sig över till Lady. Fem minuter efter övergivandet sjönk fartyget.
Orsaken till läckan antas vara att ett flytande föremål träffat propellern.
Status: Okänd.
Orientering: ungefärlig position, Mellan Södra Midsjöbanken och Utlängan.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.