Fartygs-/båtlämning (L1960:6038)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland

RAÄ nummer: Styrsö 342

Alternativnamn: NEMAN "RYSSEN", NIEMEN, NEEMAN, NIMEN

Geografisk plats: Styrsö socken, Västergötland

Fartygslämning, skonaren NIEMEN, 1853-10-04.
Fartyget ligger i ungefärlig O-V riktning med fören in mot land. Vraket är med tanke på den förhållandevis höga åldern tämligen väl bevarat och reser sig överlag ca 2 m över botten. I sluttningen ned till vraket skall finnas åtminstone tre kanoner. Spanten mäter 22x22 cm, bordläggningen är 12 cm tjock och garneringen likaså. Spanten sitter med ca 16 cm mellanrum. P.g.a. bärgningarna och sprängningarna är vrakresterna ganska skadade. I sluttningen ner till vraket ligger tre kanoner inbäddade i botten. Vraket har till största delen fallit samman och ligger delvis begravt. Inget annat än skrovet och lösa brädor återstår, men i dyn ligger fortfarande porslinsskärvor och små föremål kvar (status 1999). Dimensioner och byggnadsår: 33.2x8.5x5.6 m, ek, 1853.

Tradition: Historik: Transportkorvetten Nerman kölsträcktes i september 1852 av byggmästre Generalmajor Amosov och sjösattes året därpå. Hon var den första i ett seriebygge på fyra skepp. Neman var delvis dubbelt förhydrad med blyplåt, linneduk och kopparplåt. Bestyckningen utgjordes av en vridbar bronskanon och 8 mörsare. Vid lastningen för jungfruresan, en halv jorden runt segling till Sibiriens östsida med material och proviant till flottiljen vid fästningen Petronavlovska, skedde en felstuvning. När Helsingör nåddes fick Neman ligga en längre tid på redden för reparation, varvid även kanonerna flyttades för att få bättre trimmning. Händelseförlopp: På grund av stark strömsättning missbedömde befälhavaren fartygets position och förväxlade fyrar. Klockan 01.30 gick fartyget på ett grund vid Vinga Inholmar, varpå rorkulten bräcktes vid rorshuvudet. Seglen togs genast ner. Fartyget drev sedan vidare, och under följande halvtimme stötte man på det ena grundet efter det andra, varpå vatten började tränga in. När grundstötningarna hade upphört och man kommit ut på djupare vatten kastades ankar. Medan man höll på att släppa ut ankarkätting strandade Neman på Södra Invinga. Fartyget blev liggande på grunt vatten med sin högra sida intryckt mot en klipphäll. Skeppet gungade kraftigt, överspolades och slog mot klipporna. Vatten strömmade in i lastrummet. Kaptenen beordrade att man skulle avfyra kanonerna samt tända signaleldar för att påkalla uppmärksamhet. När huvuddäcket vattenfylldes kapade man stormasten och lade den på den intilliggande klippan, och med hjälp av denna kunde en lejdare läggas ut mot stranden. Först räddades galjonsbilden, därefter de sjuka, sedan resten av besättningen och sist kaptenen. Loggbok, kanslihandlingar och tre kronometrar bärgades, men penningskrinet spolades i havet under försöket att få det iland. I samma stund, 5 timmar efter första grundstötningen, glider skepet ut med klipphällen och sjunker till botten. Brännölotsarna, som observerat ljus och kanonskott från Inholmen under natten, kunde p.g.a. vädret ta sig ut till förlisningsplatsen först vid gryningen, och besättningen togs då in till Känsö. Bärgningar: Efter förlisningen hyrde kaptenen in två danska kuttrar som bärgade delar av lasten. Förmodligen bärgades bestyckningen och penningkistan. Bärgat av Röda Bolaget 1924: namnbräda och ventil. Föremålen förstördes senare vid brand.Bärgat av sportdykare med bärgningstillstånd på 1960-talet: Champagneflaskor, ölflaskor, vinflaskor, en glaskaraff, en vattenbehållare, ventilskydd, ventil, sabelhandtag, plåt med inskrift, ett träfat, amfora, lampglas, fönsterglas, en mortel, porslin, brännvinsaggregat, navigationsinstrument, passare, block, träkistor med svartkrutsgranater, pistoler, kulor, kanonkulor, skeppsklockan, kulstöpningsform, vaxljus m.m. Under 1960-talet erhöll dykargruppen Poseidon ensamrätt till bärgning på vraket. I samband med detta, då det visat sig att även andra sportdykare bärgat bl. a. champagneflaskor från vraket, fridlystes vattenområdet. De grävde ut delar av vraket. Även sprängningar förekom. Dykargruppen Poseidon jobbade på vraket mellan 1961-68.

Terräng: Sand, lera

Orientering: Vinga, På S sidan av S In-Vinga, ca 15 m från land. Ungefärlig position 57,38,520E11,36,680 N

Antikvarisk kommentar: Styrsö 402 är förd till denna post på grund av dubbelregistrering.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS