Bro (L1959:914)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Torp 121

Geografisk plats: Torp socken, Dalsland

Järnvägsbro, rest av, med en ursprunglig längd av ca 60 m (NV-SÖ), nu bestående av 4 fundament. På NV och SÖ sidan älven, inbyggda i backsluttningarna, är de största, 10 - 20 m l (NV-SÖ), 3 - 4 m br och ca 6 m h, av kallmurade, tuktade, kvadratiska och rektangulära stenar, 0,4 - 0,7 m st. I älven, på båda sidor, är ytterligare 2 fundament , 6 x 4 m (NÖ-SV) och 0,7 m h ovan vattenytan, av kallmurade, tuktade, kvadratiska och rektangulära stenar, 0,4 - 0,7 m st. I mitten är en gjuten betongplatta 4 x 2 m (NÖ-SV). I vardera hörnen är kvadratiska uthuggningar i stenen med 4 iborrade järnrör i varje. På de mindre fundamentetn stod stora stålkonstruktioner med en inverterad stålbåge emellan. Fundamenten i NV används som "uteplats" med bord och bänkar uppställda. Längs två sidor på det mindre fundamentet är ett järnräcke uppsatt. På det större fundamentet är räcken av trä och järn. Strax NV om det mindre fundamentet i NV är 3 förankringsbultar av järn iborrade i berget.
Bron byggdes 1895 i samband med tillkomsten av "Lelångenbanan" - järnvägen mellan Uddevalla och Bengtsfors, i bruk fram till 1964. Timmer fraktades på järnvägsvagnar för att från bron tippas direkt i vattnet för vidare flottning i Valboån.
Valboån/Munkedalsälven blev förklarad som allmän flottled år 1885 men flottning har förekommit här åtminstone sedan 1700-talet då Valbo häradsrätt ålade strandägarna utmed Knösbäcken att rensa ån för att flottning skulle ske störningsfritt. Med all sannolikhet har flottning ägt rum även tidigare. Flottleden avlystes 1968.

Terräng: Branta NV och SÖ sluttningar av moränhöjder samt lågt liggande parti i älv. Skogsmark, gles blandskog.

Antikvarisk kommentar: Mycket högt vattenstånd vid inventeringstillfället 2014.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS