Publicerad av: länsstyrelsen
RAÄ nummer: Värmdö 262
Alternativnamn: GESCHE RHODEN, M/S HARM
Geografisk plats: Värmdö socken, Uppland
Fartygslämning, ca 48,6x8 m. Vraket är mycket välbevarat och ligger på 20 m dj. Hytten ligger på ca 12-14 m dj. På babordssidan, ungefär midskepps vid lucka 2, finns en stor skada efter kollisionen (status 2003).
Det finns en luftficka på en toalett på styrbord sida.
Tradition: Händelseförlopp För sent observerade fartygen Harm och Stavklint, Slite, varandra. Stavklint hade gått för långt åt babord i farleden och ej observerat Harms lanternor. Resultatet blev att Stavklints för, med hög hastighet, rände in i babordssidan på Harm. Förlisningen skedde år 1969. Harm börjar genast ta in vatten och ligger allt djupare i sjön. För att Stavklint inte ska följa med ner i djupet beordras hon att ge full back på maskin och man lyckas komma loss. Ombord på Harm har man under tiden fått livbåten i sjön och hela besättningen utom maskinmontören Yrjo Holopainen lyckas rädda sig i den. Yrjo följer med Harm ner i djupet omkring tre minuter efter kollisionen. Stavklint går, trots den stora skadan i fören, in till Stockholm och lossar sin last samt lämnar av besättningen från Harm. Därefter repareras hon vid Finnboda varv. Orsaken till kollisionen bedömdes vara att Harm förde felaktiga ljussignaler. Genom att endast det akterliga toppljuset var synligt och att sidolanternorna ej kunde iakttagas, hade man ombord på Stavklint ingen möjlighet att avgöra åt vilket håll fartyget rörde sig - eller om det rörde sig om ett fartyg överhuvud taget. Historik Fartyget utrustat med 1 st Bohn & Kähler Diesel, 250 brutto hkr. Ägare 1967-1968: Harm Kosmis, Leer, Tyskland. Fartyget har benämnts som "paragrafbåt" i Sverige. Tidigare förlisning HARM gick 1 februari på grund vid Hävringe lotsstation S Oxelösund. Besättningen på fem man kunde räddas med helikopter efter ett hårt arbete i svårt väder. Befälhavaren vägrade i det längsta att låta sig vinchas upp i helikoptern, men efter elva timmar gav han med sig. (Sv. Sjöf. Tidn. nr 6, 1967) (Foton visande grundstötningen, se "Bilder") På Harms tillverkningsplåt kan läsas Schiffswerft Martin Jansen -OHG Leer/Ostfriesland Neuban Nr 27 Banjahr 1955
Terräng: Lera
Orientering: Norra Östersjön, N om Nyvarpsudden, Lillsved (vrakmarkerad i kort) pos N59,24,90 E183035. Sjöfartsverkets position är 59,24,870-879/18,30,090-099.
Antikvarisk kommentar:
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.