Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland
RAÄ nummer: Lyse 655
Alternativnamn: SFC 3123
Geografisk plats: Lyse socken, Bohuslän
Fartygslämning
Händelseförlopp: Klockan 13:05 avgick båten från Norra hamnen i Lysekil med befälhavaren och två passagerare ombord. Avsikten var att gå till vattnen runt fyren Tån en dryg sjömil väster om Lilla Kornö för att leta rätt på brukbara platser för utbildning av dykare.
Vid passage av Gulskären dog plötsligt motorn sedan ett "rasslande" ljud hörts och varvtalet minskade ganska hastigt från 3200 till 0. Försök gjordes att starta motorn igen men utan framgång. Man befann sig vid motorstoppet något hundratal meter utanför grundområdet vid Gulskären och den relativt friska sydvästliga vinden drev båten mot brotten.
Befälhavaren kastade då både ankare och drivankare. Det senare gjorde att båten svängde upp i vinden. Ankaret fick inte fäste på grund av bergbotten och båten fortsatte att driva mot grundbrotten med aktern före.
Befälhavaren beordrade då de två passagerarna, som var iförda torrdräkter och simfenor, att hoppa i sjön och simma sig till räddning. Han tog sedan via mobiltelefon kontakt med en kollega på dykbasen.
Båten slog efter 4-5 minuter med aktern i det grund som ligger cirka 70 meter syd om sydspetsen på Gulskären varefter stäven drev av. Aktern med den nedsänkta relingen exponerades då för vind och sjö och båten vattenfylldes mycket snabbt och drev vidare mot det lilla skäret strax nordost om grundet.
Befälhavaren försökte utan framgång ringa SOS alarm och försökte också sända upp en nödraket men innan han hann sjönk båten under hans fötter på 7 meters djup.
De två passagerarna lyckades ta sig iland på västsidan av Gulskären. Befälhavaren, som var iförd ett Musto HPX-ställ och flytväst, kunde även han ta sig iland på Gulskäre med hjälp av de två andra, sedan han legat i det 2-gradiga vattnet i ca 15 minuter. Han fördes till akuten på Udevalla lassarett kraftigt nedkyld men återhämtade sig snabbt.
Befälhavaren var väl förtrogen med båten eftersom den tillhört dykfirman och han hadekört den under flera år. Orsaken till motorhaveriet har med tillgängliga uppgifter inte gått att fastställa. Det mest troliga är emellertid att ett turbinhaveri strypt tillfäörseln av luft till motorn med överkarbonering och sjunkande varvtal som följd.
Status: Okänd.
Bärgningar: Motorn bärgades några dagar efter olyckan för att utreda orsaken till varför den stannade.
Historik: Dykeribåten SFC 3123 var av modell Brandskär och tillverkades av K. J. Marin AB på Vindön på norra Orust. Båten var öppen med en ca 80 cm hög relingskant och ovanpå den ett ca 40 cm högt räcke. Akterut fanns en badbrygga där relingen var sänkt för att dykarna lättare skulle kunna ta sig i och ur vattnet. Båten var utrustad med en styrpulpet i vilken GPS, ekolod, dubbla magnetkompasser och GSM-telefon satt fast monterade. En bärbar NMT-telefon fanns också ombord.
För om pulpeten fanns en lucka till ett utrymme under durken och för om luckan fanns bränsletanken som rymde 270 liter. Motorn som placerats i centerlinjen längst akterut , var en dieseldriven Penta AD 41, som hade gått strax under 3400 timmar. Den hade strax före haveriet varit på översyn på en verkstad då två cylinderfoder samt alla bussningar i drevet bytts. Kylaren för laddluft samt turbon genomgicks vid samma tillfälle. Ett förstärkningsstag hade svetsats in i bränsletanken, som sedan hade rengjorts och provtryckts. Bränsleledningen mellan tanken och motorn hade blåsts med tryckluft innan montering. Efter renovering och översyn hade båten tankats full och körts en tur på cirka 1,5 timmar.
Ungefär på halva båtens längd fanns ett tvärskeppsskott under durken. Genom skottet hade dragits ett plaströr med diametern 25 cm och i plaströret fanns bränsleröret mellan motor och tanken. Genomföringen var sådan att skottet inte var vattentätt.
Orientering: Gulskären
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.