Publicerad av: SWECO Sverige AB
Alternativnamn: Carl Gustav
Geografisk plats: Hudiksvall socken, Hälsingland
Fartygslämning, efter barken Carl Gustaf, ca 50 x 10 m st (se vidare fliken tradition)
Tradition: HISTORIK Barken CARL GUSTAF byggdes 1868 på Carl-Gustaf Wolffs varv på Brändö i finska Vasa för egen räkning. Nu bar det sig inte bättre än att Wolff avled på en Stockholmsresa när barken ännu var kvar på stapelbädden. Följaktligen blev det handelshuset Carl-Gustaf Wolff som blev ägare till fartyget vid sjösättningen. Hon värderades till 112 700 finska mark vid bouppteckningen och hon kom att mätas den 27 oktober 1868 (161,1 fot lång och 36,5 fot bred). I november 1868 inmönstrade befälhavaren Jakob Silfvast besättning och han fortsatte ända till sin död 2/6 1877 då man var på väg till Sundsvall kommande från Queenstown. Från hösten 1877 till juli 1879 var Carl Edvard Söderberg befälhavare. Carl Evert Forsell förde befälet från juli 1879 till juli 1882. Då befann man sig i norska Lyn och CARL GUSTAF blev såld till kapten H.J. Basberg i Kristiania för 1550 pund. FÖRLISNINGEN CARL GUSTAF fördes nu av kapt. Edv. Edvardssen och var i början av oktober 1896 var hon på resa norrut utmed Gästrikekusten i barlast för att gå in till Hudiksvall. Vädret var dåligt med frisk O.S.O bris, disig luft och stark ström. Tjockan tilltog och den starka strömmen i färdrikningen gjorde att man missbedömde farten genom vattnet så när man kom in mot Agön var man för långt norrut och gick på måndagskvällen den 5 oktober 1896 med kraft rak in bland grunden vid “Lilla Tihällan” syd om Agön. Bärgningsångaren POSEIDON gick ut till haveristen under tisdagen men bedömde fartyget hopplöst förlorat, och gick under kvällen in till Hudiksvall med besättningen samt en del inventarier och segel. Strax efter ökade vinden till en fruktansvärd storm med pålandsvind vilket fick skrovet att hugga hårt på grundet. Under onsdagen tillkom dessutom orkanliknande hagelbyar och från Agö fiskehamn kunde man se fartyget totala nedbrytning som skedde på bara någon timme. Allt ovanför vattenytan var nu sönderslaget och på stränderna runt omkring låg nu mängder med vrakgods framför allt virke från skrovet. Kvar på ön Allt man lyckats rädda från CARL GUSTAF var besättningens saker, några segel, lite tågvirke, en del proviant samt fartygets ena livbåt. I sjöförklaringen som hölls den 13 okt. inför magistraten i Hudiksvall förklarade kapt Edvardssen att det var just tjockan och att man gjorde mer fart än tänkt som fick fartyget in bland grunden. CARL GUSTAF var dessutom oassurerat och är idag ett vrak som besöks då och då. Dimension på virket är imponerande med masten som är cirka metern i diameter. Namnbrädan återfinns på en fiskestuga i Agö fiskehamn och kapellet (speciellt taket) på ön ska visst vara byggt med hjälp av virke från barken. Besättning Befälhavare Edvardssen Edv. Kristiania ?? 1:e Styrman Torgersen Theodor Drammen 1855 2:e Styrman Bendixsen Bernhard Kristiansand 1858 Matros Johansson Anto. S Kristiania 1877 Matros Nilsen Carsten Kristiania 1873 Matros Olsen Gustav Kristiania 1856 Matros Olsen Johan. B Kristiania 1872 Lättmatros Johansen Hans K. Kristiania 1880 Lättmatros Johansen Karl G. Kristiania 1878 Jungman Gustafsen Axel Kristiania 1877 Jungman Mathisen Karl Kristiania 1876 Jungman Waaler Nils B. Kristiania 1876 Stewart Berntsen Carl A. Drammen 1866 FAKTA Byggd: 1868 på Carl-Gustaf Wolffs varv på Brändö i Vasa Beställare: Carl-Gustaf Wolff Tonnage: 376 läster 655,52 reg ton Hemma: Kristiania Befälhavara: Edv. Edvardssen (Norge) Besättning: 13 man, ingen omkom Förlist: 1896-10-05 På resa: Gästrikekusten ? – Hudiksvall Plats: Agö Små-tillhällan Orsak: Grundstötning Last: Barlast Källor-Historik: Vasa tullkammares, Vasa sjömanshus och Vasa Magistrats arkiv via Alf Grop
Antikvarisk kommentar: Fartygslämning efter barken Carl Gustav, ca 50 m l (se vidare fliken Tradition)
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.