Fartygs-/båtlämning (L1960:6509)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland

RAÄ nummer: Tanum 2088

Alternativnamn: WALKURIE

Geografisk plats: Tanum socken, Bohuslän

Fartygslämning, ångaren WALKURIE förlist 1942-12-20. Skorvkonstruktionen är bruten i två delar (status 1988). Propeller, ankare och kätting är bärgade.

Dimensioner och byggnadsår: 118.9x15.8x7.2 m, stål, 1914.

Tradition: Grundstötningen skedde till följd av stark dimma och strömsättning vid Hjälmebådan väster om Havstensund. Den tyska ångaren Walkurie körde upp på ett femmetersgrund och blev sittande där. När besättningen skulle evakueras kom de över spritförrådet. Det fick konsekvenser långt utöver det vanliga. Strax före jul 1942 lämnar den tyska ångaren s/s Walkürie Danzig och på resa till Norge. Ute i Europa rasade kriget och man försökte att gå så nära den svanska kusten som möjligt på grund av dom allierades ubåtar. Vid Väderöarna tog man ombord svensk lots och färden fortsatte mot Kristiansand som var destinationsort. Vädret var bra, men dimman var tät och strömsättningen påtaglig. Man beslutade ändå att fortsätta resan. Strax norr om Grebbestad var man ur kurs och körde rätt upp på 5-metersgrundet NV om Hjälmbådan. Man försökte att för egen maskin komma loss, men då nästan halva fartyget satt på grundet insåg man att assistans behövdes. Kapten K. Otto tog beslutet att med den egna telegrafen kontakta Röda Bolaget i Göteborg. Man hade vid grundstötningen fått en läcka i fören vid ettans lastrum som vattenfylldes. Där låg hon nu och sjöhävningen var så kraftig att hon ideligen högg mot grundet. Detta fick till följd att skadorna förvärrades och snart var även maskinrummet vattenfyllt. Det var till och med svårt att stå upprätt ombord utan att hålla i sig. Dagen efter, alltså måndagen vid middagstid, kom bärgningsångaren Harald till platsen. Ytterligare en av Röda Bolagets ångare Birger kom senare under dagen. Man insåg att om man över huvud taget skulle få loss henne måste man lossa lasten. Bärgningsarbete På tisdag morgon kom Fritiof som var utrustad med gripskopa. Man gjorde dock den bedömningen att om hon skulle vara till någon hjälp var hon tvungen att gå med högsta fart, så man avstod att ta med pråmar till lasten. Man dumpade helt sonika kolet i sjön. Efter ett tags arbete med dumpning av lasten stod klart att fartyget var förlorat och man förberedde evakuaring av besättningen. Dom fick order att plocka med sig personliga tillhörigheter, men det visade sig att den största delen av besättningen istället kom över fartygets spritförråd och tullade rejält på denna. Då man under dom sista dygnet upplevt nattvak, spänning och eventuellt också led av undernäring fick spritintaget konsekvenser långt utöver det vanliga. Besättningen blev nästan utan undantag kanonfull. Ombord fanns även 8 marinsoldater som officiellt skulle skydda besättningen från flyg och ubåtar. Men då deras vapen bestod av handeldsvapen kan man ju undra vilket skydd dom kunde erbjuda. Troligen var dom ombord för att förhindra att besättningen flydde. Det var en minst sagt internationell besättning som innefattade tyskar, estländare, lettländare, danskar, ryssar, holländare och belgare. Just dessa marinsoldater var dom enda som inte tullade på spriten utam dom uppförde sig disciplinerat. Det blev Birger som fick föra besättningen in till Strömstad, dit man kom ca 08:15 på tisdagmorgonen. Birger gjorde därefter ett försök att ta sig ut till strandningsplatsen, men fick vända vid Styrsö då dimman tätnat så pass att det blev för riskabelt att fortsätta. Ute vid Walkürie hade arbetet trots allt fortsatt, men på eftermiddagen var akterskeppet vattenfyllt. Hon låg då med däck under vattnet till mer än midskepps akterifrån räknat. Grundet hon låg på är väldigt brant med en stigning på 1:1 så man kunde med säkerhet säga att hon snart skulle glida av grundet. Bärgningsångarna lämnade därför vid skymningen platsen och lämnade över till tullen att bevaka henne. Tullen plockade ihop en del inventarier bl a kompasser och förde iland dessa. Även under onsdagen var förskeppet synligt över vattnet men på grund av sjön kunde man inte borda fartyget. Walkürie sjönk senare och ligger med delar på bägge sidor om grundet. Hela besättningen fördes senare till Göteborg för vidare färd hem till Tyskland.

Orientering: Skagerrak, Hjälmebådan, V Havstenssund pos N 58,44,572 E 11,04,922 (WGS 84) Övrigt: Position för del 1: SWEREF 99 TM 6518035,43 / 273562,01 Position för del 2: SWEREF 99 TM 6518173,02 / 273753,73 Vattendjup: 22 m (del 1) 50 m (del 2).

Antikvarisk kommentar: Information har överförts från Tanum, 2056, 2076 0ch 2077 som därefter utgått.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS