Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Stockholm 707
Alternativnamn: "BÅT IV"
Geografisk plats: Stockholm socken, Uppland
Bärgning: Båten påträffades under de arkeologiska undersökningarna på Helgeandsholmen 1978-1980.
Efter friläggningsfasen vidtog dokumentation in situ. Jordprover av olika slag samlades in. Kompletterande prov för bl.a. mikrofossilanalys och dendrokronologi togs. Därefter vidtog lyft- och fullskaledokumentationsfasen. Delarna transporterades till SSHM för konservering.
Båten tolkades som ett roddfartyg, som enbart framdrivits med åror.
Status: Båten låg upp och ned. Den var tillverkad av furu och ek. Den T-formade kölen var gjord i ett stycke och mätte 595x24,5x14 cm.Kölen var i bra skick, men böjd och uppvisade "kattrygg".
Förstäven var svängd i sin nedre bevarade del, och uppvisade spunningshak för de tre nedersta borden. 20 cm framför haket för samborden fanns ett ovalt hål upptaget. En vertikal laskyta i stävens övre ände visar att stäven bestått av minst två delar. Akterstäven var rak i den nedre bevarade delen, och hade en vertikal laskyta i var ände. Spunningshak för de tre nedersta borden var urtagna, och i dessa fanns rester av drev. Fyra koncentrationer av spikhål på var sida om stäven visar sannolikt läget för ett roderbeslag, varför båten sannolikt haft ett stävroder. Bägge stävarna var av ek.
Av bordläggingen återstod nio bordgångar på styrbordssidan och två bordgångar på babordssidan. Antalet bordplankor per bordstråk varierade mellan en och fyra. Bordens bredd varierade mellan 18,5 och 32 ca. Borden hade sammanfogats med omböjda järnnaglar, vilka suttit på 15-20 cm avstånd. I nåten låg snoddar av tjärat djurhår i grunda drevrännor på insidans nederkant. Laskarna var tätade av tunna kakor av djurhår. En lagningslapp som legat över en nåt påträffades på skrovets insida. Som tätningsmaterial hade ett textilstycke använts. Ytterligare en osäker lagningslapp samt tre föremål tolkade som lagningslister påträffades också.
14 spant låg kvar i läge under skrovet. Ytterligare fyra delar av spant framkom runt omkring båten. De bäst bevarade nådde upp till 8-9 bordgången. Sannolikt har få eller inga upplängor varit laskade till bottenstockarna. Spanten hade fästs med tränaglar, vilka ofta försetts med kil. Vanligen satt en tränagel i varje bordgång. På vardera sida om kölen var klinkhaken fördjupade till våghål på spant 4 - 12. Några långt förut placerade tränagelhål, för om spant 1, kan indikera ett försvunnet spant. På ovansidan om spant sex fanns mitt över kölen ett ej genomgående hål, 2 cm i diameter och 3 cm djupt.
En lös hå påträffades under båten. Den har troligen suttit infästad på relingens insida. Ett hål för håbandet satt upptaget under klykan.
Orientering: Helgeandsholmen, Stockholms ström
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.