Fartygs-/båtlämning (L1978:1905)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: STIFTELSEN BLEKINGE LÄNS MUSEUM

RAÄ nummer: Listerby 184

Alternativnamn: "SLÄDÖVRAKET"

Geografisk plats: Listerby socken, Blekinge

Bärgning: Den 21 juli 1941 företogs en undersökning på platsen i samband med övning av eleverna i flottans dykarkurs. Därvid tillvaratogs lösa skrovdelar m.m. Dessa tillfördes museisamlingarna vid varvet. Fortsatta undersökningar med renspolning av vraket och bärgning av vrak och lösa föemål planerades inom ramen för en dykarkurs, men kom aldrig till stånd.

Enligt uppgift skall en boende på orten ha bärgat järnkulor från vraket. Dessa skall ha funnits hos vederbörande 1941.

Status: Vraket delvis nedsjunket i dyn men i övrigt väl synligt. Vraket bestod i huvudsak av ett över 20 m långt kölparti, fyra gångar bordläggningsplankor på vardera sidan om kölen på en längd av 8-10 m samt ett 20-tal spant. Kölen kunde inte följas till slut, då den in mot land gick ned i dyn. I sin andra ände föreföll kölen vara sammanbyggd med resningstimmer. Detta var emellertid mycket trasigt. Bordläggningsplankorna var omkring 40 cm breda och inne vid kölen 6 -7 cm tjocka, men ovanför dyn var befintliga partier starkt frätta. Spanten var närmast kölen i dyn väl bibehållna. En del av spanten föreföll endast räcka över ett par bord, åtminstone på en sida av vraket. De kan även tänkas vara bottenstockar med samma begränsade utsträckning åt båda sidorna. Spantsektionen närmast kölpartiet uppskattas till ca 10 x 10 cm (status 1941).

Bland det bärgade vrakdelarna fanns indikationer på att fartyget eventuellt kan ha haft åror/styråra. Man kunde även konstatera att spanten föreföll vara obetydligt bearbetade och framtagna ur kluvna stammar. På ett ställe observerade man vad som skulle kunna vara spår av metalloxid och en planka, troligen tillhörande inredningen av fartyget, befanns vara starkt bränd (status 1941).

Att döma av fotomaterialet är fartyget byggt i kravell. Bordläggningen är dymlad till spanten och borden är skarvade med liggande snedlaskar.

På uppdrag av Länsstyrelsen i Blekinge förundersökte Blekinge museum fartygslämningen 2022-06-22. Undersökningen visar att den hårt eroderade lämningen, som delvis ligger nedsjunken i mjuka gyttjesediment, består av ett sammanhängande parti med köl, bord och bottenstockar. Den bevarade konstruktionen är 18,5 meter lång och 2,6 meter bred, men fartygets ursprungslängd bör ha uppgått till 21–22 meter eller något mer. Byggnadssättet antyder ett fartyg byggt i holländsk tradition. Analysen från den dendrokronologiska undersökningen visar att ett bord har sitt ursprung kring norra Belarus, Litauen eller nordöstra Polen och att kölen härrör från norra Tyskland, området mellan Köln och Hamburg. Bordprovet daterades till efter år 1481 medan kölens beräknade fällningstid är 1528–1541, vilket talar för att skeppet kan ha byggts under 1530- eller 1540-talet. Kanonkulor som uppges ha bärgats från platsen på 1940-talet indikerar att det kan ha brukats för transport av artilleri. Möjligen finns ett samband med krigshändelser längs blekingekusten under Nordiska sjuårskriget.

2023 undersöktes dokumenterades fartygslämningen och en fotogrammetri upprättades.

Tradition: Enligt folk boende i området skulle vraket vara ett vikingaskepp.

Terräng: Detritusgyttja

Orientering: Mellan Slädö och Lillholmen.

Antikvarisk kommentar: Fartygslämningen är fragmenterad

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS