Fartygs-/båtlämning (L1934:4161)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Länsstyrelsen Skåne

RAÄ nummer: A FÖR 6304

Alternativnamn: UNDINE

Fartygslämning, 104,6 m l, 12,3 m br och 5 m dj. Vraket efter den tyska kryssaren Undine ligger intakt i hela sin längd med 45 graders slagsida åt babord på 48 m djup. En del av överbyggnaderna är borta men styrhuset finns kvar. Båda masterna sitter kvar på sina platser och lutar ut över babord sida. Följer man styrbord reling från aktern mot fören på 40 m djup hittar man kanonerna kvar i sina lägen. Undine torpederades 1915-11-07 av en ubåt och sjönk, varvid 24 man omkom.

Tradition: Historik: Byggd 1901 alt 1902 alt 1903 i Kiel. Gick som eskort åt tyska fartyg mellan Trelleborg och Sassnitz. Bestyckad med tio 105 mm kanoner samt två 450 mm torpedtuber. Sänkt av engelska ubåten E19 1915-11-07 . Huvudmaskinerna utvecklade tot. 8.500 indic. hkr. 2 propellrar. Fart: 21,5 knop. Förlisningsförlopp: På morgonen 7/11-1915 iakttog befälhavaren på engelska ubåten E19, kapten Cromie, färjetrafiken mellan Trelleborg och Sassnitz. Vädret var dåligt och sikten nedsatt av dimslöjor. På eftermiddagen närmade sig tågfärjan Preussen följd av kryssaren Undine, på 2700 brt, och en jagare. Undine hade satts in för att skydda färjetrafiken mellan Sverige och Tyskland. Många var irriterade på den livliga trafik med malm som föregick på denna rutt. E 19 dök och inom kort hade hon manövrerats osedd i ett bra läge. Från knappa 1000 m lät hon styrbords torped gå mot Undine som träffades midskepps styrbord kl. 13.15. Undine gick en vid båge och stoppade inhöljd i rök. Dess följeslagare, V154, började genast söka efter angriparen, men kallades tillbaka långsides haveristen av dess chef Wingmuller. Kapten Cromie undvek jagaren och tog risken att dyka under den sjunkande Undines akterskepp. Med aktre torpeden gav han sitt offer dödsstöten från den motsatta sidan. Kryssaren exploderade. Dessförinnan hade V154 tagit ombord överlevande och hunnit lägga loss. Preussen plockade upp resten. 24 av 270 man ur besättningen saknades.

Orientering: Södra Östersjön, Lat.55,6'N. Long. 13,35'O. Vraket nås på ca 36 m och man gör ett mycket bra dyk utan att gå under 40 m. En del av överbyggnaderna har fallit samman. Intressant är den spektakulära fören med stäv avsedd för att ramma andra fartyg. Gislövs läge, bra utgångspunkt för dyk. Om man stannar upp midskepps och simmar ut på sidan av fartyget ser man ett imponerande hål efter torpedträffen. När man passerat förliga masten kommer man fram till en trål som har fastnat i styrbord sida. Det är inga problem att simma förbi då flötena fortfarande sitter kvar vilket innebär att trålen står rakt upp. Väl framme i fören kan man se den karakteristiska rammstäven som var typisk för fartygen ur Fraubenlob klassen. Det är mörkt på vraket, men oftast mycket god sikt. Lampa nödvändig.

Antikvarisk kommentar: Fartyget förliste efter 1850. Vraket ligger troligen på platsen och används som dykplats.

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS