Publicerad av: länsstyrelsen
RAÄ nummer: Nämdö 31
Alternativnamn: AIMO
Geografisk plats: Nämdö socken, Södermanland
Fartygslämning, oklar utbredning. Skrovet går att urskilja, men överbyggnad, master och däck saknas (status 1978). Vraket är sprängt och delvis bärgat.
Tradition: Händelseförlopp: Den 15 december 1898 sprang Aimo läck. Hon hade oklara pumpar och kapten Mattsson satte därför fartyget på grund vid Bullerön. Besättningen blev räddad och hämtades till Stockholm. Fartyget bräcktes midskepps den 16 december. Fyndlista: Namnbrädan finns på skärgårdsmuseet i Stavsnäs Historik: Aimo byggdes på ackord av 45 timmermän. Det var tänkt att skulle utrustas med en auxilitärångmaskin, och därmed bli det första finska segelfartyget med hjälpmaskin. Så blev dock inte fallet. Aimo var ursprungligen fregattacklad, men blev sedermera omtacklad till barkskepp. Hon var kopparförhydd upp till vattenlinjen och utmärktes av grova virkesdimensioner, särskilt i yttre bordläggningen. Vidare hade hon 100 st svåra järnknän, varav flera var dubbla, flera svåra järnband i stävarna och på vardera sidan från skandäck till kölsvinet samt 30 svåra diagonalskenor. Aimo ägdes av intressenter i varvsbolaget i Åbo till år 1889 då hon såldes för 60 000 mark till Nagu. År 1868, på resa från ostindiska Rangoon till Falmouth med rislast råkade fartyget i brand. I tropikerna hade lastrummet blivit hemvist för insekter, som belagt rissäckarna med en spindelnätsliknande vävnad. Denna fattade eld när en styrman med tänt ljus gick ned för lastkontroll. Man lät då stänga luckor och ventilationsrör, göt vatten över däcket och sökte nödhamn i Brest. Fartyget stod då fortfarande i brand, men med hjälp av ett franskt örlogsfartyg lyckades man släcka elden. Efter denna episod fick det blott två år gamla fartyget repareras. Aimo riggades om till barkskepp i Sharpness år 1882 i samband med reparation och klassning efter en lång resa till Java. På utresan från Räfsö till Sharpness grundstötte hon vid Bogskär, men kom loss. 1891 på resa i Gibraltar råkade Aimo ut för hårt väder och förlorade en del av skansbeklädnaden och sprang läck. Fartyget klarade sig, men på samma resa omkom en jungman ombord. 1893 låg Aimo för ankar på redden i Oran. För att fira alliansen mellan Frankrike och Ryssland valdes Aimo som medelpunkt för festligheterna. Ett fackeltåg med musikkår kom ned till hamnen och en deputation från staden steg ombord på det flaggprydda och illuminerade skeppet till tonerna av den ryska nationalhymnen.
Orientering: Bulleröfjärden, O Nämndö, I sundet O om Stora och lilla Melskär
Antikvarisk kommentar: Vraket är sprängt och delvis bärgat.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.