Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 819:010
Alternativnamn: NICOMEDIA
Händelseförlopp: Nicomedia sänktes 11 oktober 1915 av den engelska ubåten E 19 under befäl av Francis Cromie. När man siktade ubåten lade man om kursen och försökte fly in på neutralt vatten, men E 19 avfyrade då två varningsskott för om Nicomedia, som valde att stoppa. Fyra man sändes ombord, där de bjöds på öl av Nicomedias kapten, som kanske trodde att han kunde blidka engelsmännen. Kaptenens invändningar om att Nicomedia befann sig på svenskt vatten avfärdades med att "krig är krig". Efter att man druckit ur öppnade ubåtens besättning Nicomedias bottenventiler samt spängde en laddning i fartyget. Klockan 19:30 sjönk fartyget med aktern först.
De tre livbåtar med besättning som lämnade Nicomedia avböjde ubåtens erbjudande om bogsering till fastlandet i mörkret, och drev iland följande dag på Blekingekusten och på Öland.
Fyndlista: Bärgat av sportdykare 1982:
Skeppsklocka, porslin, lanternor m. m.
Historik: På en dörrskylt ombord på fartyget står det "Abbgezogen fur die Suez Vermessung Speisezimmer fur offiziere", vilket betyder "Reserverat för Suezmätningen". Troligen är detta ett rum som är reserverat för sjömätningspersonal som följde med fartyget när det, före första världskriget, gick igenom Suezkanalen.
Ett av Skandinaviens bästa vrakdykplatser.
Bärgning: Vraket kunde lokaliseras 1982 sedan några sportdykare, som flera år tidigare sökt i området efter ångfartyget Livonia, fick kännedom om att fiskare i traken kände till ett stort föremål på havsbotten. Dykarna kunde konstatera att det var vraket efter en stor lastångare i stål man funnit, och trodde att man därmed hade påträffat Livonia. Efter att ha mätt vrakets längd kunde man konstatera att det var för stort för att kunna vara Livonia. Dessutom fann man en liten porslinsisolator, vilket tydde på att fartyget hade varit elektrifierat. Livonia hade saknat elektricitet. Dykarna sökte efter skeppsklockan, som återfanns nästan 20 meter från sin ursprungliga plats. Skeppsklockan bar inskriptionen "Nicomedia, Hamburg 1901", och därmed kunde fartyget identifieras.
Övrigt: Den engelska ubåten E-19 hade under befäl av Francis Cromie i september 1915 tagit sig igenom Öresund för att störa den tyska malmtrafiken i Östersjön. Dagen innan "ubåtsmassakern" hade E-19 attackerat den tyska ångaren SS Luleå, men inga av de avfyrade torpederna fungerade. En av dem vände tillbaka och missade E-19 med bara några meter. Följande dag, den 11 oktober, lyckades dock E-19 förstöra fem tyska ångare på en och samma dag utan att någon människa kom till skada. Först sänktes Walter Leonhardt (SMA 819:021), därefter jagades Germania (FÖRM 2443) upp på grund, och sedan sänktes Gutrune (SMA 819:011), Director Reppenhagen (SMA 819:013) och slutligen Nicomedia (819:010). Historien om "ubåtsmassakern" kom att rullas upp i.o.m . att vraket efter Nicomedia lokaliserades.
Hamburg-Amerika Packetfahrt Actien-Gesellschaft
Status: Vraket står skrovhelt på botten, kommandobryggan har rasat. Vraket har många välbevarade interiörer (status 1982).
Hela shelterdäcketvid ettans lastrum har under den gångna vintern vikt och störtat ned på huvuddäcket (status 1986).
Terräng: vit sandbotten
Orientering: Södra Kalmarsund, Ölands södra udde
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.