Fartygs-/båtlämning (L1960:6014)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: Otterstad 247

Alternativnamn: DON CARLOS, VITÖ

Geografisk plats: Otterstad socken, Västergötland

Historik: Fartyget byggdes på spekulation. Under byggtiden blev fartyget sålt för 10500 kr till ett partrederi i Vänersborg vilka gav fartyget namnet Don Carlos. Fartyget blev kvar i Vänersborg fram till november 1903 då hon såldes till en välkände skeppsredaren Ossian Ahrenberg i Göteborg. Don Carlos förblev göteborgare fram till april 1915, då hon såldes till Harge bruk och disponenten Harald Göbel i norra änden av Vättern för att tillgodose brukets transportbehov.

Don Carlos deltog i bärgningen av passagerarfartyget Per Brahe som förliste vid Hästholmen i november 1918 och där 25 människor omkom. Don Carlos och Carl Gustaf, som båda tillhörde Harge Bruk, engagerades som moder- och lyftfartyg i den mycket omskrivna bärgningen som tog nära fyra år.

Den första motorn installerades i Don Carlos 1925 och var på endast 15 hästkrafter. Hon reparerades vid Sjötorps varv 1929-1930 för 9465 kr. I samma veva fick hon en ny maskin på 40hk. I april 1934 såldes hon vidare efter 19 år på Harge Bruk. Köpare var ett partrederi i Järna med Evald Wiktor Jonsson i Sjödalen som huvudredare. Därmed kom hon tillbaka till Vänern.

I mars 1937 flyttade hon till Värmland där kapten Karl Johan Harry Lurén i Säffle blev ägare. I början av 1950-talet tog Emmy Kristina Lurén över äganderätten medan "säljaren" kvarstod som skeppare. Efter 19 år i Säffle såldes Don Carlos till Evald och Elon Johansson i Trollhättan och skeppsmäklaren Eric Gustaf Bohlin i Göteborg. De nya ägarna gav fartyget namnet Vitö. Hemorten skrevs till Göteborg.

I april 1962 återvände Vitö till Harge med nya ägarna Gösta och S.G. Weistrand. 1968 såldes hon utan motor till AB Lassinger (=Lasse och Inger Stenberg) i Vadstena för att användas som lager. Hon döptes om till Vitö och registrerades som magasin. 1971-1972 köptes hon av Sigward Carlsson i Knippla, vilken tog ner henne till Källö-Knippla. Senare flyttades hon till Kristinehamn varifrån det i juli 1975 meddelas att hon köpts av K. G. Arntz, vilken hade i syfte att rusta upp fartyget och bygga om det till lustfartyg. Därmed fick hon åter namnet Don Carlos.

Händelseförlopp: Fartyget fördes till varvet på Kållandsö, där hon sänktes som vågbrytare 1979.
Status: Fartyget är sänkt på grunt vatten som vågbrytare. På ett fotografi kan man se att överbyggnaden i aktern är kvar. Brädgången har börjat falla av (status 1986).
Bärgning: Vraket skall ha grävts bort helt 1996.

Orientering: Mitt i viken N Trälle, N om Kållandsö

Antikvarisk kommentar: Rättad efter fellista inför migrering av FMIS

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS