Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: 724:044
Alternativnamn: FORTUNATUS, MARGARETA
Fartygslämnming:Lastångfartyg
Historik: Fartyget byggdes i West Hartlepool av det kända varvet Irvine Shipbuilding 1884 för varvs och rederifirman R Irvine & Co på samma ort. Egentligen byggdes fartyget redan 1882 av Irvine & Co för Metcalfe, Simpson Davidson & Co men på en av sina första resor strandade fartyget och fick så omfattande skador att hon togs tillbaka till varvet och var färdigreparerad först 1884.
Den 11 april 1896 såldes hon av Robert Irvine Jr i West Hartepool för 7,000 pund till Rederi AB Helsingborg i Helsingborg. Namnet Fortunatus behölls av de nya ägarna. Den 11 september 1916 såldes ångaren för 131,867 kr till Rederi AB Svecia i Landskrona . Den 9 juli 1917 var det åter försäljning och priset hade nu stigit till 1,000,000 kronor och som köpare står Christian Hviid-Nielsen i Halmstad. Den 8 juli 1918 såldes fartyget igen för 1,560,000 kronor till Rederi AB Hallandia i Halmstad.
Den 8 april 1922 såldes ångaren åter på konkursauktion till Nordiska Handelsbanken i Göteborg, priset hade nu rasat till 190,000 kronor. Den 25 augusti 1922 var det åter dags för försäljning, denna gång såld för 190,000 till Rederi AB Halmstad i Halmstad. Den 25 februari 1925 var det åter försäljning. Denna gång såld för 160,000 kronor till Rederi AB Sundsborg i Helsingborg. År 1934 den 11 juli hamnade ångaren i Blekinge inköpt av den kände maskinisten Klas August Andersson i Karlskrona, som köpte fartyget för endast 60,000 kronor.
Sista försäljningen ägde rum den 9 november 1939 då ångaren såldes för 225,000 kronor liggandes i Karlshamn till Rederi AB Strim i Stockholm. Namnet ändrades till Margareta
Besättningslista: Kapten: K. M. Törngren
Förste styrman A. F. Garding
Övermaskinist: C. Nilsson
Andre maskinist: H. E. L. Falk
Steward: A. N. Ahlquist
Matros: E. Rosendahl
Matros: E. A. F. Cronzell
Lättmatros: A. R. Andreasson
Jungman: N. H. Lundblad
Smörjare: J. E. Kristensson
Eldare: S. Berntsson
Eldare: C. I. Alm
Eldare: K. O. Fredriksson
Kock: S. V. Ramstedt
Händelseförlopp: Margareta var i juli 1942 på väg från Tyskland till Köping med kokslast. Vid Trelleborg anslöt hon till en nordgående konvoj eskorterad av svenska örlogsfartyg. Fartyget orkade dock inte hålla konvojens minimifart, vilket observerades ombord på den ryska ubåten S 7 under befäl av Lisin. På kvällen den 9 juli såg man ombord på Margareta en ubåt på 500 meters håll öster om Fällbådan i Arkö. Torpeden träffade midskepps och bräckte fartyget som sjönk inom en minut.
Bara fyra man lyckade rädda sig. Bland dem var styrmannen Fritz Karlsson från Sannaäs, som vid sjöförklaringen berättade att de 14 som omkom aldrig hade någon chans att klara sig. Alla drogs ner av suget när Margareta gick till botten. De fyra överlevande hämtades upp av ångaren Hemsö av Härnösand.
Bland dem som omkom fanns eldaren Karl Fredriksson från Finnerödja, som tidigare utanför spärren blivit torpederad men överlevt. Nu omkom han på sin första resa utanför spärren.
Status: Vraket är avbrutet under bryggan och förskeppet pekar uppåt i 90 grader i förhållande till akterskeppet, d v s förstäven pekar mot ytan. Akterskeppet står utan slagsida men lutar kraftigt föröver. Bryggan har rasat (status 1994).
Orientering: Arkösund, Mellersta Östersjön, 2.5' O till S Norra Fällbådan
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.