Fartygs-/båtlämning (L1996:6542)

Öppna i: Fornsök, Arkivsök.

Publicerad av: Riksantikvarieämbetet

RAÄ nummer: 924:004

Alternativnamn: ÄRAN

Fartygslämning, 85,5 m l och 15,5 m br. Bestående av ett svenskt pansarskepp av Äran-klassen.

Historik: Pansarskeppet HMS Äran, byggdes på Lindholmens varv i Göteborg, tillsammans med de två systerfartygen Vasa och Tapperheten, vilka sjösattes åren 1902-1903. Äran sjösattes den 14 augusti 1901 och fick ge namn åt klassen. Fartyget byggdes av tyskt specialstål från Alfred Krupps stålverk. Materialvalet berodde på att man genom detta kunde minska på pansarets tjocklek och därmed erhålla lägre vikt. Ångmaskinen levererade 7400 hästkrafter och hon hade två 21 cm, sex 15 cm och tio 5,7 cm kanoner placerade i tre kanontorn på vardera sidan fartyget. Dessutom hade hon två torpedtuber. Toppfarten låg på 17 knop och besättningen bestod av 250 man.
Men tiden gick och medan den tekniska utvecklingen gick framåt så gick rostangrepp och besparingar hårt åt det gamla pansarskeppet. Efter första världskriget skulle det inte bli fler krig trodde man, varför det inte var mycket med det gamla pansarfartyget vid andra världskrigets utbrott. Vid en skjutövning 1942 visade det sig att "Äran" kunde tillfoga ansenlig skada vid beskjutning. Tyvärr var det sig själv fartyget tillfogat skada, vilket uppenbarade sig genom sprickor och bucklor på skott och förstyvningar.
De gamla pansarbåtarna hade även problem med pannorna, så även "Äran". Våren 1943 var man tvungen att minska trycket i pannorna, vilket resulterade i att fartyget inte längre kunde ta sig fram för egen maskin. "Äran" blev därmed degraderad till flytande batteri och tjänstgjorde som sådant till krigsslutet. Tagen ur tjänst 13 juni 1947.
Efter kriget gjorde "Ärans" skrov tjänst som pråm. Sektioner till Älvsborgsbron lär bland annat forslats på just "Äran" och hon medverkade också vid byggandet av Tingstadstunneln.

Händelseförlopp: År 1968 förliste pråmen "Äran" utanför Falkenberg när hon bogserades av bogserbåten "Sjollen" av Malmö. Hon skulle bogseras från Göteborg till Stockholm.

Status: Vraket, vilket tillbringade sina sista flytande år som pråm, består av ett sammanhängande skrov. Det som kan iakttagas på vrakplatsen idag är i stort sett ett slätt cementdäck med enstaka stålfundament (status 1998).

Multibeambilderna på lämningen har tagits av Sjöfartsverkets sjömätningsfartyg Johan Månsson vid sjömätning 2010.. Positionen från 2010 skiljer sig lite i förhållande till positionen som togs vid sjömätningen 2013. Anledningen till skillnaden kan var att positionen 2010 togs på minsta djup medan positione 2013 tog på lämninges centrumpunkt.

Position 2010 i Sweref 99 TM: 6291955/336583
Position 2014 i Sweref 99 TM: 6291942/336554

Terräng: Lera, sand

Orientering: SSV Falkenbergs angöring

Bilder

Laddar...

Kommentarer

Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.

RSS