Publicerad av: Riksantikvarieämbetet
RAÄ nummer: Jonsberg 216
Alternativnamn: BUR, "V34"
Geografisk plats: Jonsberg socken, Östergötland
Historik: Bur reste mellan Hull i England och olika Norrlandshamnar. Lasterna var mestadels kol och trä.
Händelseförlopp: Under natten till den 23 november 1904 gick Bur längs den norra leden för insegling till Arkö skärgård. Vinden ökade till storm och sjön blev allt grövre. Man blossade efter lots, som efter en timmes hård kryss anlände från Viskär. Klockan var då efter fem på morgonen. Lotskuttern misslyckades med att borda Bur p.g.a. den höga sjön, som hotade att krossa lotskuttern mot Burs sida. Man manade därför Bur att följa lotsarna under inseglingen. Kapten Fleetwood följde efter lotskuttern och kämpade för att hålla Bur på fyrarnas enslinje. I sundet mellan Utterklabbarna och Gulen, där vattenmassorna pressar på, blev sjögången allt grövre och kastade Bur allt närmare bränningarna vid Utterklabbarna. Kapten insåg att han inte kunde hålla fartyget på kurs och beordrade back i maskin för att vända och komma ut på fritt vatten. Vinden pressade Bur så att hon hamnade tvärs för sjön. Vågorna bröt in över däcket. Trots att maskinen fortfarande gick fullt back kom man inte runt utan drev mot Gulen. Strax törnade Bur mot ett undervattensgrund. Nästa våg lyfte fartyget ännu högre upp på grundet. Besättningen rusade upp på däck för att hålla skeppsråd. Babords livbåt var redan krossad av den övergripande sjön. Man signalerade med ångvisslan för att göra lotskuttern uppmärksam på fartygets belägenhet. Lotskuttern vände och kryssade mot Bur, men det var omöjligt att komma i närheten. Lotskuttern hade nu tagit in så mycket vatten att den var nästan omöjlig att manövrera. Lotsarna bestämde sig för att segla in till Arkö för att hämta mer folk samt en livbåt. Bur började brytas i höjd med den förliga lastrumsluckan. Besättningen beslutade sig för att sätta sig i styrbords livbåt. När livbåten nått vattenytan slungades den in mot fartygssidan av en våg och förstäven krossades. De tre män som befann sig i livbåten drev iväg. Livbåten flöt upp och ned utom räckhåll för Burs besättning.
Under tiden kryssde lotsarna, som hade hämtat förstärkning på Arkö, tillbaka mot Bur. Livbåten som tagits på släp tvingas de emellertid lämna, då den vattenfylls i sjögången och försvårade manövreringen av lotskuttern. När de kommer fram till förlisningsplatsen var Bur inte längre där, och lotsarna undrade om de kommit av grundet. När det ljusnade ser de emellertid en masttopp som stack upp ur vattnet. Bur hade glidit av grundet och sjunkit. Lotsarna uppehöll sig på haveriplatsen tills det hade ljusnat helt, men fann inget tecken på liv. Man återvände då till Viskär där man tillsammans med fyrpersonalen påbörjade sökandet efter överlevande. Man påträffde kaptenen och fyra sjömän drunknade samt den krossade livbåten. Hela Burs besättning på 17 man omkom.
Övrigt: Burs förlisning skakade hela Sverige, och kronprinsessan sände följande kondoleanstelegram från Wiesbaden till rederibolaget Union: "Kronprinsessan till Eder och genom Eder till alla anhöriga av Burs befäl och besättning framföra sitt varma innerliga deltagande".
Bärgningar: Efter förlisningen gick en dykare ned till vraket för att försöka finna Burs skeppsdagbok. Dykaren lyckades emellertid inte ta sig in i den låsta pulpeten, men för att bevisa att han varit inne i hytten tog han med sig en filt upp till ytan.
Status: Förskeppet har brutits helt och ligger i 90 graders vinkel mot akterskeppet (status 1904).
Vraket är söndersprängt och väl skrotbärgat/nedbrutet men vrakresterna ligger väl samlade i vad som, troligen, väl motsvarar ångarens ursprungliga utsträckning på botten. Vraket ligger med aktern på plan botten och med fören upp mot grundet (status 1992).
Vraket är skrotbärgat i omgångar.
Terräng: Plan lera
Orientering: Gula Utterklabben, inlopp Arkö
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.