Publicerad av: Länsstyrelsen Västra Götaland
RAÄ nummer: Askum 822
Alternativnamn: ZEPHYR
Geografisk plats: Askum socken, Bohuslän
Fartygslämning, ångfartyget ZEPHYR 1886-12-09.
Status: Förskeppet står inte kvar på grundet där det förliste. Det har troligen glidit av grundet och förts norrut av strömmen. Eventuellt har det skrotbärgats. Det är osäkert om något av förskeppet återstår. Akterskeppet ligger V-SV om Rasmusskäret. Här har dykare observerat räfflade gröna stenar, som förmodas vara delar av pelare från 1:a klassalongen. Bärgning: Enligt obekräftade uppgifter skall sportdykare ha bärgat några lampor från akterskeppet.
Tradition: Händelseförlopp: Fartyget hade under natten legat för ankar i Kungshamn. Följande morgon hade stormen avtagit något i styrka, men det regnade kraftigt. Direkt efter passerandet av Kleven skulle man göra en tvär gir, då farleden svängde nästan 90 grader. När den viktiga manövern skulle utföras ökade plötsligt vinden och en svår regnby gick över fartyget. Babord maskin saktades, rodret lades dikt styrbord och samtidigt beordrades full back på styrmaskinen för att få fartyget att svänga maximalt. Den nordgående strömen var emellertid ovanligt kraftig, och fartyget svängde inte tillräckligt snabbt. När man såg Rasmusskär dyka upp på styrbordssidan istället för på babordssidan beordrades full back i maskin, men det var för sent. Med sakta fart träffade Zephyr skäret midskepps på styrbordssidan. Fartyget började hugga våldsamt mot skäret. Den främre av babordsbåtarna var för liten att sätta i sjön, och båtarna på styrbordssidan låg över en bränning. Endast den aktre av babords livbåtar var således möjlig att sätta i sjön. I denna räddades kvinnopersonalen samt en del av besättningen. Efter en stund kom fiskare och livräddningspersonal från land och räddade de övriga ombord. Pannorna blev läck och inom en halvtimme från strandningen var fartyget avbrutet. Akterskeppet, med kaptenshytt och alla fartygshandlingar, sjönk på ca 10 m djup, med mast och gaffel ovan ytan. Förskeppet blev stående kvar på landutgrundningen. Bärgningar: Dagen efter förlisningen träffade kaptenen avtal med Switzers dykeribolag och en bärgarlön på 24% av allt som lätt kunde bärgas och 50% av det övriga. Bogserångaren Färdig och bärgningsångaren Fredrikshavn bärgade senare delar av last, mahognyinredning, interiörer och pannorna. Övrigt: Göteborgs Rådhusrätt friade kapten, besättning och rederi från allt ansvar för förlisningen, och lade skulden på den hårda strömmen. Livräddningspersonalen, som vågat sig ut till haveristen i det hårda vädret, belönadea av Lotsstyrelsen med 77 kronor och 50 öre för sin insats.
Orientering: På Rasmusskärets SV udde, Smögen.
Har du mer information om denna kulturlämning? Logga in för att lämna en kommentar.